torsdag 5 februari 2015

Vårlängtans-enkät

Jag blev taggad av Anna att göra en enkät om våren (och denna eviga vårlängtan) och vad passar väl bättre än att göra den nu när det snöat som allra mest (i alla fall här i Stockholm)? Jag har verkligen noll koll på vilka som gjort denna så alla som vill får göra denna enkät!

1. Vilket vårtecken längtar du mest efter?
När gatorna blir sopade. Och så barmark. Och solen som för en gångs skull värmer. Och så att mina fräknar blir fler!

2. Ett annat säkert vårtecken är när bokrean startar i slutet av februari. Har du någon särskild bok som du hoppas ska finnas till fyndpris på årets rea?
Nej, jag har dels inga pengar, dels ingen som helst koll på vad som kommer finnas. I värsta fall blir det väl så att jag kommer hamna i någon bokhandel under rean ändå och spendera en massa pengar i alla fall, trots att jag inte skulle.

3. Våren bjuder också på många nya böcker. Är det någon/några som du längtar extra mycket efter?
Tyvärr har jag inte så bra koll på vårens utgivning än, men jag har för mig att uppföljningen på Salla Simukkas bok om Lumikki kommer i slutet av våren? Förutom den så hajpas just nu Odinsbarn som tusan, och ryktet säger att jag kommer ha den norska utgåvan av boken hos mig om en dryg vecka (men den är ju inte direkt ny i Norge).

4. Finns det någon författare du önskar (men inte vet om det är aktuellt) ska komma med en ny bok/uppföljare i vår eller senare under året?
Fredrik Backman och Patrik Lundberg. Behöver så många fler böcker av Patrik Lundberg. Och Gunnar Ardelius (ska bara läsa alla andra böcker som han skrivit först).

5. Många tycker det är roligt att uppdatera garderoben när våren kommer med tex en ny jacka eller nya skor. Är du på jakt efter något särskilt bokplagg?
Vad är ett bokplagg? Ett plagg du bär när du läser böcker? I så fall ja, är alltid på jakt efter nya kläder eftersom jag blir så himla trött på min garderob så fort. Så fler kjolar och korta tröjor, samt kill-t-shirts! Köpte en på Carlings för några veckor sedan och inte nog med att den var fantastiskt snygg så var den så mjuk! (Och om Monki bestämmer sig för att göra fler tröjor i denna modell så köper jag de gärna)

6. Finns det någon särskild debutant du ser fram extra mycket emot att läsa i vår?
Ja, Alex Haridi (Huset mittemot). Han har bland annat skrivit manus till "Äkta människor" (typ Sveriges bästa dramaserie) så det är klart jag är förväntansfull!

7. Det kommer många nya pocketböcker i vår. Är det några särskilda titlar du har väntat på ska komma i pocket?
Nej...?

8. Sist men inte minst, det är ju inte vår än och även vintern har ju sina positiva sidor. Berätta vad du tycker är bäst med vintern.
Att det är så himla mysigt att vara inomhus med någon en tycker om och en god bok när det snöar ute tror jag. Och så julen (allt innan och under) och nyår. Om det inte vore så himla kallt och jobbigt väder (och att en får träningsvärk pga att det är så moddigt ute, är det fler än jag som får det? För det är skitjobbigt att gå ute just nu!) skulle jag nog uppskatta vintern mycket mer. Men det är ju så svårt att skydda sig mot allt. När det är höst och snöar kan en alltid ta fram ett paraply, men det känns liksom onödigt när det snöar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar