måndag 14 juli 2014

Shopstop - rapport från ett celibat

Jag var några timmar in i mitt första köpstopp någonsin (för att lära mig hantera pengar på ett lite mer vettigt sätt och inte bara handla för handlandets skull, eller för att det kan vara "bra att ha någon gång i framtiden") när jag kom på att jag hade ett presentkort på Akademibokhandeln, som lägligt nog låg precis bredvid butiken där jag jobbar. Jag fick det sista exemplaret av Gunilla Brodrejs Shopstop och började läsa i den samma kväll. Jag blev inspirerad, så skönt att hitta någon som gått igenom samma sak som jag ska utsätta mig för! Den enda skillnaden är att jag tänk ha köpstopp i en månad, Brodrej hade det i ett år.

Det är med skräckblandad förtjusning jag läser den här boken. Brodrejs anekdoter och dagboksanteckningar är härliga att läsa, det visar på att vi alla bara är människor som felar, tänker snett och försöker byta ut det materiella handlandet mot exempelvis handlandet av bra råvaror istället. För pengarna försvinner ändå någonstans. Dagboken blandas med intervjuer och historier om Tjejvasan, Brodrejs skam när hon snattar åt sig en mössa från en upphittat-låda och hur det egentligen går till på hittegodsavdelningen hos SL, till exempel.

Brodrej gör även en stor satsning på att förklara hur pass miljöförstörande detta konsumtionssamhälle är, varför det är så och vad som egentligen gör att angora-päls slutar köpas av klädjättar som ex. H&M. Hon lyfter även frågor om mänskliga rättigheter och hur det egentligen kan komma sig att taket på en hel klädfabrik rasar.

Det här är en fantastisk bok som fick mig att tänka både en och två gånger på mitt eget spenderande och vad jag egentligen lägger pengarna på. Ett par nya jeans = ca tio tusen liter vatten. 10 000 liter. Inte nog med att jag kanske i och med det här köpstoppet lyckas ändra om mitt tänk kring mitt spenderande, jag kanske även råkar gå och bli mer miljövänlig än jag är idag. Det tror jag alla behöver, och jag tror även att alla behöver läsa den här boken, köpmissbrukare eller inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar