tisdag 18 mars 2014

Bokfull

Ni vet att det finns människor som har en ovana av att dricka alldeles för mycket alkohol och för lite vatten och sen vakna upp dagen efter med den ökända baksmällan? Det var länge sen jag blev bakfull, men i veckan hände det faktiskt, efter att jag läste ut "Nyckeln" av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren.

Engelsfors-trilogin har legat mig varmt om hjärtat ända sedan jag hörde talas om första boken, "Cirkeln". Jag slukade den på några veckor, önskade mig den andra i julklapp (men fick istället, såklart, årets augustprisvinnare), köpte den själv och nu, i Februari var det alltså dags att köpa den allra sista. Jag tänkte länge och väl på om jag skulle vänta tills dess att boken kom ut i pocket-form, men efter ett par påhejande ord från klasskompisar (och mitt inre bok-monster som hungrade efter en avslutning) gick jag helt sonika till Akademibokhandeln och gick därifrån ungefär tio minuter senare med boken i min hand.

Efter att jag hade mycket att göra i skolan blev jag inte så peppad på att läsa över huvud taget, inte ens skönlitteratur, så jag bestämde mig förra veckan för att "på söndag, då ska jag ha läst ut den". Det tog tre dagar så var den utläst. Och jag kunde liksom inte vakna dagen efter utan en känsla av tomhet, en lätt huvudvärk och längtan efter ett stort glas vatten (p.g.a. så sorgligt så jag grät. På riktigt.)

Förutom den enorma känslan av tomhet (måste nog köpa "Berättelser från Engelsfors" omgående!) så lämnade boken också efter sig en känsla av lugn och jag är otroligt nöjd med hur allt slutade. Som vanligt är det jobbigt när karaktärer som man tycker om försvinner på ett eller annat sätt, men jag tycker ändå att de viktigaste personerna försvann på ett värdigt sätt. Jag är också otroligt glad över att den här bokserien fått så stort genomslag, dels för att den är svensk, utspelar sig i en liten håla i Sverige, men främst för att den handlar om ett gäng starka tjejer som får makt. Girlpower!
(bild lånad från Bokus)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar