onsdag 19 mars 2014

Divergent

Under Lucia-helgen träffade jag en kompis som började prata lite smått om "den där nya boken hon börjat läsa" och som den boknörd jag är frågade jag direkt "Vad heter den?" varpå jag fick svaret "Divergent". Hon gick igenom handlingen en aning, i princip bara att det handlade om en tjej som, när hon fyller 16, ska välja vilken falang i samhället hon ska tillhöra. Bara den meningen fick mig intresserad, och ett par dagar senare hade jag impulsköpt boken jag med. Två dagar senare hade jag läst 150 sidor och ungefär en vecka senare var boken utläst och "Insurgent" påbörjad.

Vad är så fantastiskt med den här boken då? Framför allt blev jag tagen av hur den här berättelsen hela tiden verkar dölja något, och jag vill bara få veta mer om alla de hemligheter som den här trilogin verkar dölja. Inte nog med att Tris ska försöka hitta sin plats i den nya falang av samhället, och alla hennes inre strider, så märks det att det finns andra, yttre strider med hemligheter som kommer att avslöjas i bokserien.

Om man ändå hade all tid i världen att läsa, då hade jag varit klar med den här trilogin för länge sen! Längtar till den dagen då det uppfinns en tidvändare.

Jag ser dessutom fram emot när Divergent har biopremiär! 30 april är datumet här i Sverige!


(bild lånad från Google)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar