lördag 19 april 2014

Bokbloggsjerka 18-21 april

I veckans bokbloggsjerka lyder frågan: Vilken är den mest skruvade tv-serie/film du har sett i din favoritgenre?

Jadu...vilken bra fråga. Även fast jag bara sett två avsnitt av Twin Peaks måste jag säga att jag gillar den redan. Det konstiga, lite läskiga med övernaturliga inslag är helt rätt för mig, precis som många av de böcker jag gillar.

Icke att glömma American Horror Story heller! Jisses vad jag gillar den serien! Tre säsonger har de lyckats göra nu, och de är alla lite läskiga, konstiga och har många övernaturliga inslag. Det roligaste är också att, trots att varje säsong har samma skådespelare (med undantag för vissa som faller bort, och vissa som tillkommer) så handlar de olika säsongerna om helt olika saker. Första handlar om ett spökhus, andra om ett asylum och den tredje om häxor. Helt skilda handlingar alltså!

Och gällande filmer så finns det en film, som från början var en bok, som jag fastnade totalt för: Shutter Island. Eller Patient 67 som den heter på svenska. Jag läste faktiskt boken först, och den var så skum att jag var tvungen att se filmen för att se hur filmskaparna löst allt med drömscener och allt möjligt. Dessutom så fanns det vissa detaljer i filmen, som inte fanns med i boken, som gjorde filmen så bra.

Men, som med det mesta annat, så har jag flera favoriter, som alla delar en lika stor plats i hjärtat. Och vissa filmer och serier är ju bra på helt olika sätt.

2 kommentarer:

  1. Patient 67 är ganska skruvad. ;-) Jag har läst boken men inte sett filmen.

    SvaraRadera