fredag 27 juni 2014

Legend

Så, nästa YA-dystopi-trilogi. Börjar vi se nåt trenda eller? Hehe. 
Så jag gav mig in i Legend med ett gäng spoilers. Min kurskamrat, Anna, skrev nämligen sin kandidatexamen om Legendserien, och jag var självklart den som opponerade på den uppsatsen. Jag skulle ju ha läst uppsatsen ändå, men nu hade jag analyserat sönder den och kunde i princip första boken utantill pga ett gäng spoilers som var oundvikliga. 

Nåja, förutom det så gillade jag boken! Vissa saker kändes lite självklara som "ja men självklart så är det regeringen som står bakom pestsmittan" osv, men det kan också bero helt och hållet på uppsatsen och att just den punkten togs upp (dock så vet jag ju inte detta än, men jag tror verkligen att det är så i och med att allt pekar mot det). Jag gillar hur June är så kall och okvinnlig jämfört med i de flesta andra YA-böcker jag läst på senaste tiden. Och jag var tvungen att hela tiden påminna mig själv om att Day var en kille och inget annat. Dessutom så gillar jag den delen av dystopier där regeringen är den största fienden, eftersom det blir ett väldigt läskigt samhälle av det hela då. 

Jag ser fram emot de andra böckerna i serien! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar