lördag 16 augusti 2014

Under vintergatans alla stjärnor - Camilla Davidsson

Camilla Davidsson debuterar med Under vintergatans alla stjärnor som handlar om Emma, en tjej med lite för höga ambitioner som fått henne att gå in i väggen - utan att hon själv vet om det. Hon flyr livet i Stockholm och åker till London, där hennes kärleksintresse Eric bor, för att starta ett nytt liv. Förhållandet går inte bra, jobben hon får är inte vad hon önskade sig och livet känns allmänt tråkigt och jobbigt. Då får Emma höra talas om en pilgrimsled i Spanien som hon bestämmer sig för att vandra. Leden ska låta henne ta itu med sitt förflutna, och nog är det en ordentlig genomarbetning av Emmas känsloliv som väntar. Läsaren får följa Emma från det att hon går på planet i Sverige till det att hon ska ta planet tillbaka från Spanien.
Jag måste erkänna att jag till en början blev ganska less på den här boken - jag fick ju aldrig veta någonting om Emma! Visst, jag visste att hon hade en hög position inom jobbet, att Eric var viktig för henne och att mat var något hon lade pengar på. Men inget mer än så! Emma utförde handlingar, sade saker, utan att läsarna fått se att hon tänkt igenom de först. Det var lite som en film, där skådespelaren helt plötsligt säger "Jag älskar dig" utan att tittarna fått reda på att denne personen ens kände så starka känslor för någonting. Men så fortsatte jag läsa, och ju längre Emma gick längs leden, desto mer beskrivande blev hennes tankar. I takt med att hon började ta tag i sitt förflutna, så ökade också tankarna innan tal, och det kändes som om jag lärde känna Emma - precis som hon kanske lärde känna sig själv. 

Att låta läsaren få följa med på en sådan här utvecklande resa var ett smart val! Jag är imponerad över det tankearbete som verkar ligga bakom detta upplägg och själva historien är också väl berättad. Även fast jag saknar lite ordentlig girl-power hos Emma, som tyvärr faller för den blonda, charmiga killen fast hon egentligen inte vill, så gillar jag henne. Hon är som de flesta andra - arbetsam och vet inte om att hon går in i väggen förrän det är för sent. 

Under vintergatans alla stjärnor är början på en trilogi om Emma, och jag ser fram emot att läsa resterande böcker av Davidsson! 

Tack Camilla Davidsson för att du hörde av dig för att erbjuda mig ett recensionsexemplar, och tack till Bladh by Bladh för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar