måndag 18 augusti 2014

Född fenomenal - Josephine Bornebusch

Bornebusch debuterar med Född fenomenal, en ungdomsroman som handlar om Rut, en tjej med fantastiskt självförtroende och ett huvud fullt av andra världskriget. Och jag älskar det!

Bornebusch har tidigare spelat i en mängd olika roller på både tv och i storfilmer. Hon har även varit med och skrivit manus till succéserien Solsidan (där hon spelar överklassfrun Mickan och gör ett fantastiskt bra jobb!), en serie som jag skrattat högt åt många gånger. Hennes bok är också en bok jag skrattade högt åt.

Född fenomenal handlar kort och gott om Rut, en tjej som går i nian vars vakna tanketid fördels på det här sättet:
"50 procent Anne Frank.
30 procent andra världskriget.
20 procent lite mer nutida saker, som vad det blir till middag och sånt."

Det är extremt svårt att skriva om vad den här boken handlar om utan att avslöja för mycket. Läsarna får följa Rut genom hennes dagbok, där hon skriver upp allt som händer som är intressant (hon skriver alltså inte om sådana dagar då hon går upp, gör ingenting, och sen går och lägger sig igen). Humorn finns alltid med i Ruts vardag, vare sig det är dråpliga händelser, konstiga tankar eller annorlunda uttryck som används, och det är lätt att sitta och fånle på bussen medan en läser bara för att just precis sådär har jag också känt, men Rut sätter mycket bättre ord på det än vad jag någonsin skulle kunna! Förutom humorn är denna bok fylld av självförtroende. Bornebusch har själv sagt att hon inte ville skriva om en ung tjej som mådde dåligt, utan tvärtom - någon som mådde riktigt bra i sig själv! Och det gör Rut. Det enda hon inte gillar med sig själv är sitt namn. Men det kan ju inte hon rå för.

Som nämnt ovan, jag älskar det här konceptet! Historien om Rut är bra, intressant, rolig och nytänkande. Den ger även ett par ganska stora kängor åt den kollektiva utseendefixeringen och hetsen kring sex som brukar kunna uppstå bland tonåringar, vilket är helt fantastiskt. Vad jag inte ville att den här boken skulle ta slut!

Det här är en fenomenal bok av en fenomenal författare. Jag vill se mer av Bornebusch!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar