onsdag 4 mars 2015

Kan vi prata om Outland?

Som uppmärksammade läsare sett är jag i Norge för tillfället. Vet ni vad som finns i Oslo? Okej, vi gör såhär: tänk er Science Fiction-bokhandeln (nu har jag bara varit i den i Stockholm tidigare, så den får agera utgångspunkt). Okej, tänk er nu sfbok fast ungefär gånger...två? Tre kanske till och med. Då har ni Outland. Spelavdelningen (brädspel) kanske är ungefär lika stor som på sfbok, men jag spenderade ärligt talat inte så mycket tid där. Direkt utanför spelavdelningen finns nämligen en himla massa roliga småprytlar i form av exempelvis Hermiones vinterbal-halsband, hennes timeturner, en himla massa olika trollstavar, halsband, ringar, armband och halsband från olika fandoms och jag tror jag spenderade en halvtimme längs de hyllorna, viskandes "Vilken fin..och den! Och titta, åh den var jättefint!" osv osv.

Efter att ha låtit pulsen gå ner lite efter att jag sett alla dessa fantastiskt fina (och dyra) ting kom jag till bokavdelningen. Den var gigantiskt. Indelad i fantasy, science fiction, non-fiction, klassiker, och jättemånga fler kategorier som jag inte kommer på nu på grund av att jag var så överväldigad av att bara vara där. Det fanns så många nya titlar, författare, vackra omslag och roliga serier att upptäcka. Efter att ha spenderat ungefär en och en halv timme bland böckerna hade jag lyckats ta kort på ett par titlar jag vill undersöka vidare, bland annat Gone-serien av Michael Grant (den heter säkert inte så, men bok nummer ett heter Gone. Och det finns sex böcker än så länge, så på något sätt måste den vara bra), Messenger of fear och Feed av samma författare, John dies at the end och This book is full of spiders av David Wong (jag har sett förstnämnda bokens filmatisering och den var helt galen så jag har höga förväntningar) och så Patient Zero av Jonathan Maberry och Seven second delay av Tom Easton. Är det någon som läst dessa eller något av dessa författare? Dela med er av era tankar är ni snälla så vet jag om de är värda att köpa direkt eller om det är letande på biblioteket som gäller!

Inte nog med den gigantiska bokavdelningen, seriehyllorna (det var väl fyra stycken eller något sådant) var proppfulla och jag vågade inte ens kasta en blick på de med risk för att vilja ta med mig allt hem.

Efter att ha kikat runt lite mer på rollspels-avdelningen och självklart Warhammer 40k bestämde jag mig för att Råta fick följa med mig hem. Jag är redan kär i Odinsbarn och om jag redan läser den första på bokmål är det väl lika bra att jag fortsätter trenden. Även Wool lyckades hamna på vardagsrumsbordet tack vare min rekommendation (jag som inte ens läst den) så den har jag också planer på att läsa om andan faller på.

Är ni någon gång i Oslo, besök Outland. Det är så värt ett besök på tre, fyra timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar