måndag 4 maj 2015

Vanishing Girls - Lauren Oliver

Och titta på det fina omslaget!
Nick och Dara har inte pratat ordentligt med varandra sedan olyckan. Den där kvällen då Nick råkade köra rakt in i en bergsvägg, trots att hon inte minns varför, och Dara fick men för livet. Flera veckor med rehab senare är hon tillräckligt återställd för att gå tillbaka till sitt liv, och Nick till sitt. Men vem är hon utan sin syster? Hon söker efter sitt gamla liv, före olyckan, när hon jobbar tillsammans med sin gamla barndomskompis Parker på Fantasy Land under sommaren. Samtidigt är hela samhället involverat i var lilla Madeleine Snow har tagit vägen. Hon försvann nämligen bara några dagar in på sommarlovet, och det avslöjas fler och mörkare hemligheter i den lilla, sömniga staden den här sommaren.

När jag började läsa den här boken hade jag ingen aning om vad den skulle handla om. Efter en lång övertalning från Anna köpte jag ju till slut Panic och läste den i ett nafs, och jag hoppades på att det skulle bli samma sak här. Och till en början var jag faktiskt lite besviken - det hände ju ingenting! Men Oliver är Oliver, och jag fortsatte såklart. Och så kom twisten. Den där som jag väntade på. Och där någonstans, ca femtio sidor innan, så satt jag med andan i halsen och bläddrade frenetiskt blad i boken. När jag till slut läst ut boken tog det mig några dagar att gå igenom allt, och pusslet började så sakteliga läggas. Även fast en förklaring ges till oss läsare så är det ändå skönt att tänka igenom allt i efterhand.

Men gällande historien då. Den är fin! Den handlar ju om hur det är att förlora kontakten med någon en en gång stod väldigt nära, både när det kommer till syskon och vänner, och hur en kommer tillbaka till dem. Jag gillar Nick, hon känns äkta och detsamma med Dara. Oliver lyckas helt klart med sina karaktärer. Hon lyckas även med att skapa en obehaglig stämning mitt i sommarvärmen, som gör att jag trots värmen som beskrivs i boken känner rysningarna i nacken.

Jag gillar den här skarpt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar