onsdag 25 juni 2014

Insurgent + Allegiant

Mitt i allt efter DreamHack, en förkylning och jobb så har jag lite svårt för att hålla reda på var Insrugent slutar och var Allegiant börjar. Så det får bli en kombinerad recension av de båda böckerna, hoppas det inte orsakar allt för stor förvirring :) Också självklart, spoiler-varningar!

Insurgent tas vi med djupare in i den skruvade stad som Tris hemstad visar sig vara. Styrelsen försöker hemlighålla vad som egentligen finns utanför stadens stängsel och det leder till att ett gäng med både Divergenta och s.k. vanliga människor ska försöka störta Jeanine. I slutet av boken så avslöjas det till slut att staden är ett experiment. Experimentet går ut på att få fram så många Divergenta, eller "hela" människor med oskadade gener, som möjligt, och sen ska de ge sig ut i världen och lära de andra invånarna i världen att inte slåss. Eller nåt sånt. Ärligt talat blev jag här lite trött på hela ploten. Alltså okej om det hade funnits nåt monster eller skjutgalna människor från andra världar eller nåt utanför stängslet, men skadade gener som orsakar våldsamt beteende? Nja Veronica, jag vet inte om jag köper detta.

När jag dock tog upp Allegiant så köpte jag konceptet lite mer. Kanske berodde det på att läsarna fick träffa andra karaktärer som faktiskt var helt normala, trots att de inte var genetiskt hela, kanske berodde det på att jag även fick läsa Fours tankar (ja i sista boken berättas vartannat kapitel av Tris, vartannat av Four. Varför det händer först nu är lite oklart, då det skapar extremt stor förvirring hos mig innan jag först kom ihåg att tänka att det var Four som pratade, och det dessutom inte alltid är vartannat kapitel). Konceptet blev i alla fall lite bättre för mig, lite mer äkta, i tredje boken. Slutet överraskade också, på ett positivt sätt! Jag trodde verkligen inte att Veronica Roth skulle göra som hon gjorde, och ta död på Tris. Sen blev jag inte så upprörd över att hon dog heller, jag var ärligt talat rätt trött på henne efter dessa tre böcker.

Kort och gott så var trilogin bra, den lämnade lite att önska när det gäller den huvudsakliga ploten, men förutom det så var den helt okej. Skulle rekommendera, främst eftersom den första boken var så himla bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar