tisdag 24 juni 2014

Paper Towns - John Green

Igår kväll läste jag ut John Greens Paper Towns och ärligt talat blev jag först lite besviken. Boken handlar om jaget, Q, och hans kompisar som söker efter Margo Roth Spiegelman som försvunnit efter en natts äventyrliga eskapader tillsammans med Q. Margo beskrivs som en person full av liv, som åker iväg på äventyr titt som tätt och har en massa häftiga historier att berätta när hon kommer tillbaka. Och det är just det som är grejen med henne - hon åker iväg på äventyr, hon lämnar ledtrådar och hon hoppas på att någon ska lyckas hitta henne innan hon blir så uttråkad att hon åker hem igen. Så när Margo försvinner ser Q det som sin uppgift att leta reda på henne.

Jag har tidigare bara läst The fault in our stars av John Green, och där tyckte jag att huvudpersonerna betedde sig lite väl...vuxet, i sättet de pratade och betedde sig. Men Q är en helt normal tonåring, precis som hans kompisar också är. Margo är lite extravagant, men vad annat kan en vänta sig av någon som lämnar kryptiska ledtrådar i bokstavssoppa? Jag gillade den här boken betydligt mer än föregående, men jag blev som sagt en aning besviken på slutet. Jag hade verkligen förväntat mig en sak, som inte hände. Det var ett okej slut, absolut, vem som helst hade jublat åt vad som hände, men jag önskade lite mer. Å andra sidan så kan det vara så att jag hade blivit missnöjd även om det som jag hade "hoppats på" hände.

Kort och gott en bra bok med en bra plot och ett helt okej avslut men som lämnar lite att önska. Jag ser fram emot fler böcker av John Green!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar