tisdag 11 november 2014

Top Ten Tuesday!

I veckans Top Ten Tuesday gäller det att berätta vilka bi-karaktärer en vill ska ha en alldeles egen bok! Jag fick tänka till länge och väl, kanske framför allt eftersom det är lättare att komma ihåg en huvudperson snarare än en biperson. Dessutom så har jag ett ganska selektivt minne som kanske oftare kommer ihåg trilogier (framför allt filmatiserade såna) än fristående böcker. Där finns det även ett större personregister som kanske får ta större plats jämfört med karaktärer i en fristående bok. Några lyckades jag i alla fall komma på:


  1. Haymitch från Hunger Games-trilogin. Jag vill läsa om hans egen medverkan i spelen, och vad som hände efteråt, varför han är så trasig som han är. 
  2. Effie Trinket från samma trilogi som ovan. Jag vill dock läsa om hennes tankar från det att hon åker till distrikt 12 och drar upp Prims namn ur skålen, och fram till sista boken. 
  3. Professor McGonagalls hela liv vill jag läsa om allra helst. 
  4. Även Dumbledores. 
  5. Fleming från Sveket. Jag tänker inte avslöja varför, men ni som läst boken förstår nog varför jag vill veta mer om honom. 
  6. Bob från Otopia. Han är en karaktär som dyker upp i slutet av boken, och kommer från en annan del av världen, en del som Miqi inte har någon aning om existerar. Jag vill veta mer om hans värld! 
  7. Farfadern i Miss Peregrines hem för besynnerliga barn. Jag vill läsa från hans syn hur han kom från kriget, hur han levde på ön och vilka monster han såg. 
  8. Den kanske lite otippade sista personen är då Britt-Marie från Mormor hälsar och säger förlåt. Nu har ju den boken kommit, Britt-Marie var här, och jag visste ärligt talat inte att jag saknade den boken förrän jag såg framsidan till manuset på Backmans instagram (tips om ni inte redan följer honom, han är lika rolig där som på sin blogg. Dessutom kommer det skrivmaskinsinfo med jämna mellanrum). Men när jag började läsa boken så insåg jag att jo, Britt-Marie var tvungen att få en egen bok, en egen historia. 

Så, som blivande förläggare så kan väl nån ta och skriva de här böckerna och ge till mig när jag gör min praktik, va? Låter som en mycket bra idé tycker jag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar