måndag 28 september 2015

Har du...-tag

Det är måndag! Det är fint väder här i Norge och jag har totalt glömt bort min kära lilla blogg. Så det kan bli. Vi avslutar den här dagen (som jag ska påbörja nu genom att gå till jobbet) med en lista!
Har du läst...

en bok med snö på omslaget?
Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman har väl snö på omslaget?

en bok som handlar om krig?
Boktjuven, läs den nu! Igår helst!

en bok som är skriven av en finsk författare?
Röd som blod samt Vit som snö av Salla Simukka.

en bok som är över 800 sidor?
Harry Potter och Fenixorden, såklart.

en bok som har ett spöke som huvudkaraktär/har en stor roll?
Alltså..va? Nej? Eller kanske? Kanske vill jag inte berätta. Kanske ljuger jag just nu. Kanske så gömmer sig en ledtråd i dessa meningar. Ni får aldrig veta.

en bok där någon av huvudkaraktärerna äger en affär?
Ehm. Nja, Dash och Lilys utmaningsbok utspelar ju sig till stor del i en affär. Men..ja det har jag säkert, men jag minns inte just nu.

en bok vars titel innehåller ordet "en"?
En dröm från att dö av Emelie Loxi.

en bok där någon av huvudkaraktärerna är fruktansvärt rik?
Vi var lögnare handlar ju om en rik familj.

en bok som handlar mycket om djur?
Liten av Stina Wirsén handlar ju om fantasidjur och är en himla viktig bok. 

en bok som utspelar sig på hösten?
Nattsagor för sömnlösa utspelar sig väl till stor del på hösten? Eller typ i september? Det får vara hösten.

en bok som knappt innehåller några glada inslag?
Om det var krig i Norden. Fy tusan.

en bok som handlar om bröllop?
Den där boken i Twilight där några gifter sig. Den. Minns inte ens vad den heter, heh.

en bok som handlar om häxor?
Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren.

en bok som utspelar sig på en ö?
Feberfågel av Maria Nygren.
en bok som har en karaktär som du kan känna igen dig i?
Ge mig vilken borttappad tonårstjej som helst med psykiska problem så som ångest eller sömnsvårigheter så.

en bok som utspelar sig i rymden?
Det har jag faktiskt inte läst! Tror jag. Eller beror väl på hur en räknar. Ready player one utspelar sig ju till stor del i en rymd, men den är ju en del av ett spel.

en bok som i titeln innehåller något av de fyra elementen? (eld, vatten, luft, jord)
Jag ger dig solen eller Himlen börjar här av Jandy Nelson (eld och luft, väl?).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar