fredag 18 september 2015

The Sleeper and the Spindle - Neil Gaiman & Chris Riddell

En drottning ger sig ut tillsammans med sin tre trogna dvärgar för att rädda världen från en pest, en
sömnsmitta som drar allt snabbare över landet och snart invaderar även hennes rike. Resan blir lång och svår för drottningen, men snart finner hon orsaken till pesten, sömnen, högst upp i ett torn i grannrikets slott som är täckt av klättrande rosor.

Låter inte drottningen precis som Snövit? Och den sovande skönheten låter ju som Törnrosa, right? Gaiman har skrivit en fantastisk berättelse där han blandar ihop två sagor och sätter sin egna, skruvade twist på det hela. Allt ackompanjeras av Riddells fantastiska illustrationer (jag vill ha alla som prints att sätta upp på väggarna nu tack) och blir till slut inte bara en historia, utan en hel berättelse som måste upplevas fler än en gång. Jag kommer definitivt läsa om den här boken, om inte för historien så för bilderna. Jag bläddrar i den då och då bara för att se de igen. Och omslaget! Herregud vad genialt gjort. (Vill ni se hur det ser ut mer exakt kan ni kika in den här videon som Anna på Sagan om Sagorna gjort där hon bland annat visar upp omslaget och andra fina grejer från boken).

Men till själva historien då (och jag ska försöka att inte avslöja för mycket). Vi har en stark kvinnlig huvudkaraktär i formen av drottningen tillsammans med sina tre, manliga medhjälpare. Och här börjar det bli problematiskt, eftersom jag för det första måste beskriva drottningen som stark. Vilken annan man som helst hade ju bara beskrivits som modig, om ens det. Så, låt mig refrasera (nej det är inte ett ord men ni förstår?): Vi har en sjukt cool drottning som ger sig ut på ett svårt och farligt uppdrag där hon sätter sitt liv i fara för att rädda sitt kungarike. Allt slutar på ett så himla bra sätt och jag satt med ett stort leende på läpparna när jag slog ihop boken. Kvinnorna tar stor plats, med all rätta.

Mitt råd? Spring och köp, nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar