torsdag 20 mars 2014

Favoriter (i urval)

Alla har vi vissa böcker och författare som för alltid kommer vara favoriter och ligga oss varmt om hjärtat. För mig är det främst de böckerna jag växte upp med, som Harry Potter, "Guldkompassen" med mera. Men en författare jag alltid kommit tillbaka till är Haruki Murakami.

Det hela började i högstadiet när jag läste en vanlig ungdomsbok där boken "Norwegian Wood" nämndes. Kort därefter nämndes också "Kafka på stranden" och jag bestämde mig för att vilja läsa båda. Så i den största bokbeställning mamma någonsin gjort åt mig på Adlibris kom ett paket med fyra eller fem Murakami-böcker (samt en annan bok som jag ska skriva om vid ett annat tillfälle).

"Norwegian Wood" var inte en favorit hos mig, till en början. Jag var runt 14-15, förstod inte hur kärleken kunde bete sig, och tyckte mest att boken innehöll långa meningar och en konstig handling. Idag skulle jag nog uppskatta den mer, om jag kände att jag hade tid att läsa om den.


"Kafka på stranden" däremot, jisses vad den vann över mig på Murakamis sida! Jag älskade blandningen mellan det realistiska och det fantastiska, samt hur Murakami hela hela tiden metarefererar till andra stora och fantastiska verk. Bara i "Kafka på stranden" tar Oedipus-dramat plats på en helt ny nivå, och bara refereringen till Franz Kafka gör mig så glad.
(Älskar för övrigt att det är en katt på omslaget!)

Det är underbart hur vissa böcker får mig inspirerad till att läsa andra, fantastiska böcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar