måndag 24 mars 2014

Tenta!

Jag sitter med den absolut roligaste sysselsättningen man kan tänka sig: hemtenta. Den ska vara klar och inskickad på fredag, jag ska besvara två frågor och skriva 6-8 sidor totalt. Det är ju hur många sidor som helst!
Jag ska i alla fall prata om varför en bok kan anses vara, eller inte vara, en barnbok. Jag har valt Tove Janssons Sent i november, eftersom jag inte alls tycker att det är en typisk barnbok. Den känns mer som en barnbok för vuxna, med tanke på vilka problem boken behandlar och vilka sorts karaktärer som finns med i historien.
Den andra frågan jag ska besvara handlar om hur en bok kan anses typisk för sin tids syn på barn och barnlitteratur. Här har jag valt att diskutera Rödluvan eftersom det finns så otroligt många versioner av den skrivna, samt att varje version av den verkar vara mer eller mindre tidstypisk.

Som vanligt känns det som om jag har alla svar, men att sätta sig och skriva ner de är en annan femma... Tur att en har en blogg att distrahera en med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar