måndag 13 april 2015

En bokbloggares hemliga liv

Det finns en liten enkät som cirkulerar här på internetet, en enkät som egentligen handlar om en Youtubers hemliga liv, men personen som började tweekade om denna till att handla om bokbloggare! Jag tycker det är roligt med såna här listor, så vi kör!

1. Hur länge har du bloggat?
Sedan typ 18:e mars förra året. Grattis bloggen till ett drygt år!

2. Tror du att du kommer sluta blogga om böcker i framtiden?
Det hoppas jag inte, det är ju jätteroligt!

3. Vad är det bästa med att vara en bokbloggare?
Att jag får skriva om något jag älskar! Och att jag får läsa så många, fina böcker från alla fina förlag som bestämmer sig för att skicka en massa fina böcker till mig.

4. Vad är det värsta med att vara en bokbloggare?
När jag inte riktigt orkar läsa så mycket som jag skulle vilja och inte kan skriva så många recensioner som jag skulle vilja.

5. Har du svårt att skriva rubriker till dina inlägg?
Nej, oftast inte. För det mesta är det ju titel + författare på en recension.

6. Finns det någon bokbloggare som du beundrar?
Ja! Det finns ett par personer jag tycker skriver riktigt fina inlägg och kommer på bra grejer att prata om! En av dem är Anna.

7. Vilken bokbloggare skulle du vilja ha som gästbloggare på din blogg?
Ehm..jag vet inte. Det hade varit fantastiskt roligt att skriva lite mer om läsbarhet, omslag och sånt så Nina Ulmaja hade ju inte varit helt fel (inte en bloggare (vad jag vet) men en stor ikon inom branschen likväl).

8. Hur ser din rutin ut när du bloggar? T ex vilken tid, klädsel, dryck m.m.
Jag brukar oftast ta det när jag orkar, och då blir det som det varit idag, att jag skriver typ fem tidsinställda inlägg på en gång, schemalägger de så att det ser ut som om jag läser jättemycket fast jag egentligen inte gör det, hehe. Eftersom ingen ser mig när jag bloggar, och om det görs på lediga dagar, brukar standardklädsel vara mjukisbyxor och någon t-shirt, glasögon och så musik/youtube på i bakgrunden. Jag brukar inte äta något (förutom typ godis eller dadlar) eftersom jag är så rädd för att spilla, och behöver båda händerna för att skriva. Ibland slinker det med en kopp te eller kaffe också!

9. Har du svårt för att skriva recensioner?
Ibland. Det värsta är att skriva den där lilla texten i början som sammanfattar boken. Funderar seriöst på att sno de beskrivningar som brukar finnas på förlagens hemsidor, men det känns som fusk och kan ibland inte alls stämma överens med vad jag tycker att boken handlar om.

10. Vad tycker du om bokbloggarvärlden?
Den känns som ett gäng nördar som råkar vara sociala med varandra när det kommer till författarträffar eller bokfrukostar, men annars inte träffas så mycket. Förutom det är alla jag träffat supertrevliga och jag önskar att jag kände fler bokbloggare (det är alltså nu ni ska kommentera och säga "Hej, här är jag, bli kompis med mig!").

11. Vilka taggar du för den här taggen?
Alla som vill göra den! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar