torsdag 23 april 2015

Världsbokdagen!


Idag är det 23:e april, vilket betyder att det är världsbokdagen! Världsbokdagen är ett initiativ som startades 1995 av Unesco för att uppmärksamma boken och upphovsrätten. Så inte nog med ett vi firar böckerna, vi firar också att världsbokdagen funnits i 20 år!

Idén kommer från början från Spanien, där en firade skyddshelgonet Sankt Görans dag genom att ge någon en tycker om en bok och få en ros i utbyte. Det låter ju som ett asbra utbyte! "Hej människa jag tycker om, här får du en bok!" "Åh, nice! Här får du en ros tillbaka som inte alls kommer att hålla lika länge som den här fina boken du precis gav mig, men tack!" Den traditionen har tyvärr inte hållit i sig, men det finns väldigt många som uppmärksammar världsbokdagen i alla fall.

Exempelvis så har Bonnierförlagen ett event mellan 16 och 18 där en kan komma till dem, lyssna på författare från de olika förlagen, köpa signerade böcker och (det viktigaste av allt) få lite tilltugg och lite vin! Eftersom jag just nu genomför min praktik på Bonnier Carlsen så är jag med och arrangerar detta och håller verkligen tummarna för att allt går som det ska ikväll!

Botkyrkas Internationella Bokmässa öppnar också ikväll, invigningen är mellan 17.30 och 21!

Förutom detta så händer det en hel massa roliga och spännande saker runt om i Sverige, kika in på den här länken och se om något kan vara roligt att gå på vetja!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar