onsdag 29 april 2015

Girl Online - Zoe Sugg

Penny är 15 år gammal, hemligt förtjust i Ollie (eller, Den Vandrande Selfien som Pennys bästa
kompis Elliot kallar honom) och bloggar under aliaset Girl Online. Hennes mamma driver en bröllopsbutik i Brighton och när hon blir inbjuden att arrangera ett bröllop i New York, ja på självaste Waldorf Astoria, bestämmer sig familjen för att ta med Penny och Elliot dit över julhelgen för att Penny ska hjälpa till. Och inte nog med att de kommer till New York, Penny träffar där den snygga Noah som får hennes liv att falla på plats och dagarna i New York att bli ännu mer magiska. Men Noah har en hemlighet, och när den kommer ut får det extrema konsekvenser för både Penny och Noah.

Ni vet när en börjar läsa en bok som en tror är halvt självbiografisk och sen inser att den inte alls är det? Eller den kanske är det och du börjar tvivla? Den här boken är skriven av Zoe, eller Zoella som hon kallar sig själv på sin blogg och YouTubekanal. Dessutom lider både huvudpersonen och Zoe själv av ganska så svåra panikattacker och en del ångest, som jag tyckte var porträtterade på ett väldigt bra sätt i boken. Det märks att det är självupplevda saker som Zoe skriver om.

Förutom detta så är Penny en extremt trovärdig karaktär, hon är klumpig, pinsam, men för det mesta i bara sina egna ögon. Hon har dessutom de perfekta vännerna (eller ja, ur en dramaturgisk syn såklart eftersom det finns en bästa vän, en före detta bästa vän som numer bara är dum och så personen hon beundrar på avstånd) och den perfekta familjen (hallå, vem tar med sin dotter och hennes kompis till freaking New York i fyra dagar?!). Det som sedan händer i NY gör mig så galet nykär i hela kroppen att jag vid flera tillfällen kände ett behov av att krama om någon. Det är alltså en sjukt gullig historia som avslutas med viktiga insikter om vad en borde skriva på internet egentligen.

Jag gillade den här boken jättemycket, och framför allt så har jag hittat en ny favorit-vloggare! Zoe själv är så himla söt (ja det är klart att jag kikade på några av hennes videos för att veta hur hon pratade) och känns som en person jag skulle vilja ha som vän.

Så, om du vill ha en bok med allvarliga inslag mellan de riktigt gulliga kärleks-avsnitten, välj då denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar