tisdag 14 april 2015

Top Ten Tuesday!

"Top Ten Inspiring Quotes from Books" är temat för veckans ttt. Jag är ju ganska så dålig på att spara citat eftersom jag liksom bara vill läsa boken när jag läser och inte sitta och göra annat (förutom lyssna på musik då). Men, ett par har jag skrivit ner, och de kommer inte i ordning här! Har alltså ingen speciell favorit förutom just det första: 

  1. "...until words are all around us like confetti" - The sky is everywhere, Jandy Nelson. Det här citatet gör sig bäst i boken eftersom det är en väldigt fin sak som händer precis där innan, men det förtjänar ändå en plats längst upp på min spegel.
  2. “...jag ska alltid ta genvägar och hamna på avvägar, det är irriterande men jag kan inte låta bli.” - No och jag, Delphine de Vigan
  3. “Mamma sade att det var omöjligt. Saker och ting är mer komplicerade än de verkar. Saker och ting är som de är, och det är mycket man inte kan göra något åt. Det är antagligen det man måste medge för att bli vuxen.” - No och jag, Delphine de Vigan
  4. "Du vill veta hur jag mår." - Det handlar om dig, Sandra Beijer. Alltså hela den här boken skulle kunna fylla de här punkterna. 
  5. "Kom tillbaka. Kom tillbaka nu." - Det handlar om dig, Sandra Beijer
  6. "He knows everything. I am inside out." - The sky is everywhere, Jandy Nelson
  7. "'I am God!' 'You're an atheist.' 'I don't exist!'" - Extremely loud and incredibly close, Jonathan Safran Foer
  8. "'Jag var under intrycket att du gick på dejt med flickor.' 'Jag går på dejt med flickor ibland', svarar Piraten. 'Men det här är en pojke,' konstaterar Britt-Marie. 'Det här är en pojke' nickar Piraten som om de är involverade i någon sorts sällskapsspel som han inte är informerad om reglerna i. 'Ha,' säger Britt-Marie. 'Måste man välja?' frågar Piraten oförstående." - Britt-Marie var här, Fredrik Backman
  9.  "Och hur fel det var att kalla det Julia och jag gjort för ett pojkstreck. Vi var för helvete tjejer!" - Skärvor av J, Magnus Ljunggren
  10. "'Vi måste bli av med Ruth', viskade hon. 'Hon är väl ingen gammal soffa.'" - Född fenomenal, Josefine Bornebusch
Insåg nu att det inte var så inspirerande, utan ganska så vemodiga, ledsamma, och ångestframkallande (plus roliga på slutet) citat. Huvudsaker är väl att de är fina och tilltalar en?  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar