tisdag 1 juli 2014

Top Ten Tuesday!

Denna vecka handlar Top Ten Tuesday om "Top Ten Favorite Classic Books (however you define classic) or Top Ten Classics I Want To Read" och alltså jag kanske inte är så värst bra på det här med klassiker. Har nog inte läst en enda tror jag. Eller vad definieras ens som en klassiker? Räknas Kafkas Processen? I så fall har jag läst en, haha.

Nej men jag definierar mina klassiker som böcker jag hört talas om sen jag var liten, om böcker som jag bara "måste läsa".


  1. 1984 av Georg Orwell såklart. Jag som precis snöat in på dystopier och allt. 
  2. The animal farm av densamma, det här med samhällskritik känns rätt inne nu ändå. 
  3. Idioten av Fjodor Dostojevskij. Den boken har jag hemma. Och har börjat på. Men inte avslutat. Nåväl, en dag så. 
  4. Brott och straff  av ovanstående. Jag började även på den boken, men har ännu inte avslutat den. 
  5. Wuthering Heights av Emily Brontë. 
  6. Robinson Crusoe av Daniel Defoe har jag faktiskt läst. Den måste väl räknas som en klassiker? 
  7. Typ de senaste årens Nobelpris-vinnare får avsluta denna lista. För någon gång kommer de också räknas som klassiker. Och då måste en ju ha läst de innan någon går och dömer den som en klassiker. 
  8. Fredrik Backmans böcker (nu bestämmer jag att de är/kommer bli klassiker, så det så)

Är jag helt ute och cyklar med mina s.k. klassiker? Finns det någon bok du skulle ta bort eller lägga till? Låt mig få veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar