onsdag 14 januari 2015

Bok-tag!

Här är en blogg-tag jag hittade på Jennys bokstavliga vardag för jättelänge sen och tänkte att jag skulle göra den en dag när jag inte hade något bättre för mig. Idag är en sådan dag!


1. Favoritbok i barndomen?
Det blåser på månen av Eric Linklater. Framför allt eftersom det är den boken jag har flest minnen av.

2. Vad läser du just nu?
En sekund om gangen av Sofia Nordin. Japp, jag läser den på Norska!

3. Vilka böcker har du reserverade på biblioteket?
Inga alls faktiskt! Är väldigt dålig på att låna böcker på biblioteket.

4. Dålig bokvana?
Läser alldeles för många böcker samtidigt, alternativt påbörjar böcker som jag tycker verkar mycket mer intressanta än den jag håller på att läser just nu och därför lämnar den första boken liggande tills jag läst ut den nya boken. Om jag inte hittar en som verkar ännu mer intressant osv osv.

5. Vad har du för tillfället hemlånad från biblioteket?
En sekund om gangen av Sofia Nordin.

6. Har du en läsplatta?
Jag har en surfplatta som fungerar som läsplatta i och med alla appar som finns idag.

7. Föredrar du att läsa en bok åt gången eller flera samtidigt?
Egentligen så föredrar jag ju att läsa en bok åt gången. Men mitt mönster visar på motsatsen...

8. Har dina läsvanor ändrats sen du började blogga?
Ja jag tror att jag läser ganska mycket mer nu, och jag läser framför allt fler bokbloggar än tidigare!

9. Sämsta boken du läst i år?
Har bara läst en bok hittills i år..hehe får jag svara så?

10. Bästa boken du läst i år?
Extremely loud and incredibly close av Jonathan Safran Foer.

11. Hur ofta läser du utanför din egen bekvämlighetszon?
Inte så ofta som jag borde. Å andra sidan är min bekvämlighetszon extremt stor om jag inte bara tänker på ungdomsböckerna.

12. Vilken är din läsebekvämlighetszon då?
Ungdomsböcker, men även vanliga "vuxenromaner" och liknande slinker in emellanåt.

13. Kan du läsa på bussen?
Nästan favoritstället att läsa på!

14. Vilken är din favoritplats att läsa på?
Soffan. På andra plats kommer sängen.

15. Vad anser du om att låna ut böcker? Regler?
Jag har extremt svårt för att låna ut böcker jag bryr mig mycket om.

16. Viker du hundöron i dina böcker?
Ibland, om det är en pocket och det är ett extremt fint citat jag vill komma tillbaka till och läsa om. Dock har jag nu för tiden alltid bokmärke i mina böcker.

17. Skriver du i bokens marginaler?
Har inte gjort det hittills, men med vissa böcker kan det hända att det sker via en andra omläsning.

18. I studierelaterade böcker då?
Nja, i så fall med blyerts. Har dock aldrig gjort det hittills som sagt.

19. Vilket är ditt favoritspråk att läsa böcker på?
Originalspråk (om det inte är ett språk jag inte kan såklart).

20. Vad får dig att älska en bok?
Bra språk, genomtänkt utformning, historien, ja det kan vara allt möjligt uppenbarligen!

21. Vad inspirerar dig att rekommendera en bok?
Om jag stannar upp under läsningen och tänker "jisses vilken bra bok", då brukar jag rekommendera den till alla jag känner!

22. Favoritgenre?
Dystopiska ungdomsböcker var ju rätt hett förra året. Jag tror att ungdomsböcker fortfarande ligger rätt högt på listan.

23. Genre du sällan läser men önskar att du gjorde?
Fantasy.

24. Favoritbiografi?
Vet inte om jag har läst någon biografi om jag ska vara helt ärlig.

25. Har du någonsin läst en självhjälpsbok?
Jadå, många.

1 kommentar:

  1. Åå, vad kul!! Jag bara älskar att läsa!!!<3

    SvaraRadera