måndag 5 januari 2015

No och jag - Delphine de Vigan

Lou Bertignac är 13 år, har en IQ på 160 men kan knappt knyta sina egna skosnören. I skolan ska hon hålla ett föredrag och bestämmer sig för att prata om hemlösa kvinnors situation i Paris. Hon möter No, en tjej på 18 år, som bestämmer sig för att hjälpa Lou och berättar sin historia. Mellan tjejerna växer en vänskap fram som får No inblandad i Lous liv på ett vis som ingen hade förväntat sig.

I och med att Lou är så ung men har så otroligt hög IQ blir det en intressant krock mellan hur tankarna vandrar och mellan vilka ämnen. Trots att hon oroar sig över pojkar och skolan så finns även de extremt snabba tankarna här, de som bara fortsätter och fortsätter i och med att hjärnan hos Lou arbetar så extremt snabbt. Även ämnet är viktigt och intressant att läsa om.

Den här boken läste jag till ett projekt jag har i skolan just nu, men jag drog igenom hela boken på en dag bara för att jag ville. Historien är snabb, bra berättad och rolig samtidigt som den är allvarlig. Det krävs en viss finess för att få till det, och det tycker jag att Delphine lyckas otroligt bra med. Och inte nog med att boken såldes i 75 000 exemplar i Frankrike, den vann även två (!) litterära pris när den kom ut 2007. Kort sagt är detta en mycket läsvärd bok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar