måndag 12 januari 2015

Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer

Oskars pappa har ett möte i World Trade Center samma dag som två flygplan kraschar in i dem och ger världen en helt ny innebörd till datumet 9/11. Ett år efter Den Värsta Dagen hittar Oskar en nyckel i en blå vas i pappans garderob, en nyckel som han känner att han måste hitta låset till. Oskar ger sig ut på en jakt för att hitta låset som nyckeln passar i, men hur hittar en egentligen rätt lås bland alla de 162 miljoner lås som finns i New York?

Jag köpte denna boken när jag hade lite tid att döda på Stockholms Central, och gick in i Pocket Shop som låg på övervåningen. Tjejen i kassan tipsade mig om att läsa Everything Is Iluuminated också, eftersom hon tyckte att den var bättre än den boken jag tänkte köpa. Jag nickade och sade något i stil med att jag skulle tänka på det. Efter att ha läst denna bok kan jag säga att alla andra böcker av Safran Foer just hamnade på min "Måste"-lista. Historien är fantastiskt berättad ur Oskars vinkel, med ett par kapitel däremellan som skrivs av hans farföräldrar.

Filmen som denna bok grundas på såg jag för ett par månader sedan och jag överdriver verkligen inte när jag säger att jag hade tårar i ögonen från första stund till sista när jag såg den filmen. Historien i boken griper också tag i hjärtat på en, både den som Oskar berättar, men även de som berättas av farföräldrarna. Språket är helt fantastiskt och på varje sida fanns det minst en mening jag vill stryka under eller skriva ner och spara. Formuleringarna är för det mesta helt magiska.

Jag vill nästan inte avslöja mer om den här boken, förutom att formgivaren har gjort ett fantastiskt jobb med inlagan då den innehåller bilder och inringade ord som skapar ett djup i berättelsen som är svår att komma åt i endast text. När jag berättade om en sekvens i boken för en vän sade han "Det där är ingen bok, det där är ett konstverk" och det känns faktiskt lite så. Det här är ett konstverk gjort för att läsas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar