torsdag 12 februari 2015

Organisering av bokhyllor

Jag har ganska så nyligen flyttat till en lägenhet dit jag tog med mig två bokhyllor och alla mina böcker. Nu när jag äntligen kommit på plats i lägenheten så kände jag att jag måste ju organisera mina böcker så att det inte ser ut som ett bombnedslag alternativt en tromb har dragit fram i hyllorna. Det är trots allt det första en ser när en kommer innanför dörren, så lite ordning i början kan göra upp för den oordning som sker längre in i lägenheten tänkte jag.

Så hur organiseras en bokhylla på bästa sätt? Jag funderade länge på om jag skulle färgkoordinera böckerna (för titta så vackert).

Men undertecknad har ca tio färgglada böcker och resten är svarta eller vita. Typ. Så det hade inte blivit så fint. Och dessutom vill jag inte blanda pocket och inbundna böcker, så de får en varsin bokhylla. Då blev det helt plötsligt ännu jobbigare att få till en fin färgkoordinering. 

Jag tänkte om. Att sortera efter titel (för att det då är lättast att hitta boken i fråga eftersom jag oftast kommer ihåg titeln snarare än författaren) lät ju kul. Men så insåg jag att det skulle bli jättedumt om jag skulle försöka hitta böcker i en serie eftersom de oftast inte har titlar som börjar på samma bokstav. Dessutom har jag inte så många böcker att jag inte kan ta och lära mig vilka författare jag har i bokhyllan.

Det fick till slut bli det enda logiska sättet som en kan organisera en bokhylla - efter författarnas efternamn. Så, enkelt, snyggt och alla böcker i serier står med varandra. Nu är det organiserat och fint i hyllorna. 

Hur har du organiserat din bokhylla? Har du något speciellt system som ingen förstår, finns det ett system över huvud taget eller ställs böcker bara in hux flux? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar