fredag 12 september 2014

Bokbloggsjerka 12-15 september

Denna veckas bloggjerka handlar om recensioner! Hur gör jag när jag ska recensera en bok egentligen?

Om det handlar om lagom långa böcker, runt 200-300 sidor brukar jag kunna recensera dagen efter utan att behöva gå tillbaka och kolla igenom boken för att minnas vad som hände. Om det däremot handlar om längre böcker kan det ibland behövas lite minnesanteckningar. Dessa anteckningar är allt som oftast skrivna på min telefon, i ett sms till mig själv (så väldigt modernt, jag vet).
När det finns fina citat i böckerna (som i Det handlar om dig eller någon av Fedrik Backmans böcker) brukar jag markera de, med antingen hundöron (i pocketböcker) eller små post it-lappar.

Förutom det är det nog inte så himla spännande tror jag! Jag brukar försöka låta bli att avbryta mitt läsande för att anteckna något speciellt, ibland fotar jag något jag gärna vill spara, exempelvis fina ordval eller fantastiska meningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar