onsdag 3 september 2014

Mitt bultande hjärta - Alf Kjetil Walgermo

Mitt bultande hjärta handlar om 13, snart 14-åriga Amanda som är kär i David. David går i parallellklassen och spelar fotboll varje rast. Amanda själv har en del små utseendekomplex, och cyklar sina fem kilometer om dagen så att hon ska få en ny cykel i födelsedagspresent. Under midsommarfirandet får Amanda hjärtstopp och det visar sig att hennes hjärta är för stort. Hjärtsvikten har gått så pass långt att hon måste få ett nytt hjärta, annars kommer hon att dö.

I och med att jag hade läst baksidetexten, och visste vad boken handlade om sedan innan, så var det enda jag kunde föreställa mig det ena mardrömsscenariot efter det andra där Amanda faller ihop i skolan, i grustaget på cykeln, under rasten när de spelar boll...men det kommer först en bra bit in i boken. Och det är ett bra sätt att bygga upp boken på - jag får nämligen lära känna Amanda, hennes kompis Jenny, David och hennes föräldrar innan det visar sig att Amanda är sjuk. Det känns som om jag då fått lära känna deras riktiga jag, och inte de personerna de alla blir i en krissituation. Jag gillade det! Historien är också väldig gripande, jag var ju tvungen att få veta vad som hände med Amanda. Skulle hon bli frisk? Eller skulle hon få vänta så pass länge att det blev för sent?

Mitt bultande hjärta har lyckats göra en mellanåldersbok som går från att handla om ett mer eller mindre vardagligt sommarlov till en spännande bladvändare.

Adlibris|Bokus|207 s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar