fredag 5 september 2014

Bokbloggsjerka 5-8 september

Dags för bokbloggsjerka igen! Jag tycker det passar alldeles utmärkt med lite mer rutiner här på bloggen jämfört med under sommaren.

Veckans fråga handlar om ifall böcker får en att somna på kvällarna eller håller en vaken hela natten.

Mitt svar är: lite av båda. Låt säga att jag just nu läser en jättespännande bok (för det gör jag faktiskt). Då är det lite svårt att hitta ett ställe i boken där det känns bra att lägga ner den och sova. Och sluta tänka på allt som händer i boken, och vad som skulle kunna hända, och hur jag hade reagerat och..ja ni förstår. Min hjärna har en tendens att gå på högvarv om det är verkligt spännande böcker jag läser.
Om det istället handlar om bra böcker, men som inte är vare sig spännande eller särskilt tråkiga, då är det lättare att läsa en stund innan lampan släcks, bara för att varva ner. Tankarna kanske snurrar lite här med, men det är inte alls lika farligt som vid riktigt spännande böcker.
Sen har vi ju de där böckerna en egentligen kanske inte är så sugen på att läsa, men skulle behöva läsa ut pga. att en påbörjat de, eller det helt enkelt anses som en klassiker, eller något sådant. Det finns bara ett fåtal böcker som stämmer in på dessa kriterier, men de få som finns gör att jag efter bara en sida börjar puffa till kudden och sträcka mig efter lampknappen. Jag är helt enkelt inte så sugen på att läsa boken, och då blir den automatiskt ganska tråkig.

Sen är jag en person som över lag har ganska lätt för att somna, och har en bra självdisciplin när det gäller vilken tid jag ska sova. De få gånger jag haft riktigt svårt för att somna ser jag bara som extra timmar till att läsa lite extra, och det är sällan som jag har svårt att somna på grund av en bra bok (om det inte gäller helt nya böcker som jag påbörjar på kvällen. Då brukar det kunna bli svårt att lägga ner boken innan jag ordentligt kommit in i den.)

Brukar ni ha svårt för att somna efter att ni läst, eller tvärtom? Let me know!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar