måndag 3 november 2014

Dash & Lilys utamningsbok - Rachel Cohn & David Levithan

Dash hittar en röd anteckningsbok instucken på en hylla i butiken Strand, lägligt nog placerad precis bredvid hans favoritförfattare. I anteckningsboken finns frågan om han antar utmaningen som de första sidorna bjuder på, och om han dessutom är en tonårig kille kan han lämna boken på ett utvalt ställe så att Lily, bokens ägare, kan anta den utmaning som han ger till henne. Dash antar utmaningen och läsarna får därefter följa både Dash och Lilys, på var sitt håll relativt ensamma, jullov samtidigt som boken skickas mellan dem.

Ni vet när en stänger en bok och undrar "jaha, och nästa del då? Var är nästa del???" för att en är så van vid att läsa serier och boken tog slut alldeles för fort? Så var det för mig när jag läste sista sidan på denna bok. Jag önskar att boken kunde få fortsätta för evigt, historien hade fått fortsätta hur länge som helst, så länge det handlar om Dash och Lily. Förutom själva historien, som på vissa ställen känns lagom överdriven för att jag inte ska tro helt på den, så håller språket en hög nivå och ungdomarnas personligheter är kanske inte hur jag skulle ha föreställt mig en 16-årig New Yorkare. Men, det finns olika sorters människor över allt och det är säkerligen möjligt att det springer omkring en Dash och en Lily i New York eller någon annan stans. Kort sagt så är det här underhållning på hög nivå och historien är väldigt fin.

En annan aspekt som jag blev väldigt glad över är att trots att både Dash och Lily troligtvis är heterosexuella, så finns det ett homosexuellt par och många icke normativa personer och händelser. Det är inte något som heller uppmärksammas som konstigt eller annorlunda, precis som det ska vara.

Läs denna! Framför allt nu när det börjar bli jul, jag fick en ordentligt jul-feeling och ville nästan börja spela julmusik här hemma.

{Adlibris|Bokus|305 s.}

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar