måndag 10 november 2014

The TBR tag

Här om dagen hittade jag denna tag på MittBokligaLiv och jag tänkte att tags (taggar?) är ju alltid kul så jag snodde den!


1. How do you keep track of your TBR pile?
Trello. Det är en plattform för både mobil och internet, där en gör listor (precis hur många en vill) på en "board". I de här listorna kan en sen lägga till kort, med rubriken som syns innan en trycker på kortet, och inuti det kan en lägga till mer information. Exempelvis kan en kommentera "Akademibokhandeln 150 kronor" eller så om en letar efter bästa priset eller så. Såhär ser min "Reading"-bräda ut: (ja jag har fler listor, som tex "Att se" som innefattar serier och filmer osv)


Jag har alltså olika kategorier. "Måste måste" är helt enkelt de böcker jag bara måste läsa. Dels för att folk rekommenderat samma bok flera gånger eller för att det helt enkelt känns som en bok som måste läsas (som 1984) eller den nyaste boken från min favoritförfattare. "Om tid finns" är just sådana böcker som jag väljer om jag känner för dem. Dock så väljer jag faktiskt oftast böcker från den här listan eftersom jag har ett par av dem hemma redan och det är oftast så pass lättsamma böcker som jag orkar med just nu med mycket plugg. Serier är just serieböcker (har fått upp ögonen för de jag med!). Min doing-lista är för lång för att det ska vara bra just nu men jag orkar inte ta tag i World War Z igen. Sen skiljer jag även på klara och recenserade, så att jag vet när jag läser ut många böcker ungefär samtidigt. 
Förutom de listor som syns här har jag en lista för beställningsböcker, alltså sådana jag mejlar till förlagen och frågar om. Det finns även en lista för de böcker jag har beställt, och de som har kommit hem. 
Sedan har jag ju också min bokhylla här hemma som jag för det mesta använder när jag ska välja nästa bok. 

2. Is your TBR mostly print or e-book?
Mest fysiska böcker, men jag har ett par på min surfplatta, till och med två som jag påbörjat (ja ni ser ju).

3. How do you determine which book on your TBR to read next?
Oftast står jag ett tag framför min bokhylla, tar upp en bok, känner lite på den och om den känns bra så blir det den. Om jag (som om det skulle ske) inte hade haft några böcker i min bokhylla så skulle det bli den boken jag har i min surfplatta just nu. Om jag läser en bok i en serie och desperat behöver veta fortsättningen blir det allt som oftast den boken som är näst på tur.

4. A book that´s been on your TBR longest?
Oj, jag vet inte. Jag orkar inte riktigt gå in och kolla i Trello vilket kort som varit där längst (alla mina kort är för det mesta i bokstavsordning) men sett till vilken bok jag alltid haft på min mentala tbr-lista så måste det nog vara 1984.

5. A book you recently added to your TBR?
Haha Sagan om ringen-trilogin. Jag försökte mig på den första boken när jag var yngre och den första beskrivningen av en Hob gjorde mig sömnig, så jag hoppas att jag är lite mognare nu och orkar med böckerna. Jag tänkte också läsa Hobbit såklart.

6. A book in your TBR strictly because of its beautiful cover?
Jag har inga bilder på Trello, men en bok jag måste läsa är Den färglöse Herr Tazaki och detta omslaget gjorde mig ännu mer kär (och då bestämde jag mig för att läsa den på engelska eftersom jag så gärna ville ha den här i min bokhylla).
Omslaget gör sig inte rättvist här, men det gråa är själva skyddsomslaget. Där det syns en bit av en karta är det genomskinlig plast, precis som vid de fyra ränderna i färg. Insidan ser ut såhär: 











Det är Knopf förlag som gett ut denna!

7. A book in you TBR that you never plan on reading?
Stalker av Kepler. Alltså jag vill så gärna tycka om att läsa deckare och liknande böcker (med betoning på liknande böcker. Typiska deckare vet jag inte om jag tycker är kvalitetslitteratur, tyvärr), men jag vet inte om det kanske kommer bli en sån bok som en tar "efter den här boken" och så kommer det en massa böcker emellan.

8. An unpublished book in your TBR that you are exited for?
Får jag säga Not that kind of girl av Lena Dunham? Jag vet att den kommit ut, till och med på svenska, men jag vill väldigt väldigt gärna läsa den, och den kom ju ut så nyligen. Dessutom har jag väldigt dålig koll på vad som kommer härnäst.

9. A book in your TBR that everyone recommends to you?

Berättelser från Engelsfors eftersom jag älskade de andra böckerna. Och seriealbum liksom <3

10. Number of books in my TBR?
Ca 145. Många i min lista är bara ett namn på serien (Ender-serien till exempel är ju ganska många böcker) eller på en speciell författare. Men väldigt snabbt räknat ligger det där omkring. Och då har jag utelämnat de 12 (!) böcker jag håller på att läsa just nu (varav 5 av de inte är skönlitterära). 

Jag taggar alla som vill göra denna tag! Kommentera gärna inlägget när du postat ditt, vore kul att läsa hur ni andra har det med TBR-högarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar