onsdag 12 november 2014

Make it stort - Emmy Abrahamsson

Tredje och sista delen i serien om Filippa Karlsson som flyttar till London för att bli skådespelare heter Make it stort. Detta är alltså en varning för spoilers om ni inte läst de andra böckerna! Om ni vill läsa mina recensioner på de tidigare böckerna finns de här och här.

Filippa har gått ut RoyDram, och som nybliven skådespelerska borde de nya, fantastiska jobben hagla in, till någon som är så talangfull som hon! Eller? Filippas dagar är mer fyllda av att kopiera papper och springa på castings för yoghurt-reklamer (där de inte ens är hövliga nog att säga nej det första de gör, utan låter en vänta på svaret i flera veckor!) samt fundera ut hur hon ska kunna få pengar nog att klara sig den här månaden också. Livet som skådis är allt annat än glamoröst. Men så en dag får Filippa huvudrollen i en långfilm!

Det här kändes som ett mycket värdigt slut på serien. Filippa är rolig (med instuckna kommentarer inom parentes här och där i texten), har fötterna på jorden och det är troligtvis en mycket äkta kamp om jobb som skildras. När Filippa däremot träffar två killar samtidigt och börjar dejta dem blir det ett par jobbiga situationer som jag inte vet hur jag ska klara av att läsa mig igenom. Det är pinsamt, äkta och faktiskt väldigt bra. Jag gillar också det mogna beslut som Filippa till slut tog gällande killarna, men framför allt så anser jag kanske att en tjej inte behöver jaga efter en ny kille för att komma över den föregående, något Filippa också kanske inser till slut.

På det hela taget så tycker jag om den här boken, beskrivningen av filmningarna kunde ha varit längre, dock med risk för att det hade blivit tradigt. Att Filippa inte gör något för att Bea, filmens regissör, ska sluta bli nedtryckt av diverse andra manliga karaktärer gör mig dock arg, eftersom det då resulterar i att filmen blir klar, men Bea blir samtidigt väldigt ledsen och osynlig i bakgrunden under arbetets gång. Dock så är det kanske så dagens filmindustri ser ut, vad vet jag. Varför en viss (mycket) känd skådespelerska är med i boken och porträtteras som en uttryckslös botox-docka förstår jag inte riktigt, men det kanske bidrar till Filippas slutgiltiga beslut vad det gäller hennes fortsatta karriär som skådespelerska.
Slutet på hela boken är väldigt bra, det öppnar upp för många olika teorier om vad som händer Filippa, samtidigt som det inte lämnar något orört.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar