tisdag 1 september 2015

Augusti/september-enkät

Vi kör igång bloggandet lite lätt såhär med en enkät! Eftersom den här enkäten främst handlar om augusti, och egentligen ska besvaras i början av augusti, så tar jag och tweekar om den här lite till september. Det är okej va? Ja det är ju min blogg, jag gör vad jag vill, mohaha! Hittade förresten den här enkäten här.

1. De flesta är överens om att sommaren 2015 inte har varit någon höjdare vädermässigt, hittills. En del läser mycket när det regnar, andra sitter mest och trånar efter den där solstolen som inte går att använda. Hur har din lässommar varit? (Hittills, även här, sommaren är ju inte slut ännu.)
Augusti har varit den bästa månaden för mig hittills på hela året faktiskt! Hela sju böcker har blivit påbörjade och utläst, i jämförelse med juni (fyra böcker utlästa, sju böcker påbörjade men ej utläst än idag) och juli (fyra). Det har hänt extremt mycket för mig denna sommar, jag har nämligen flyttat från Stockholm och Sverige och är numer bosatt i Norge! Därför har jag flängt fram och tillbaka över hela landet med flyttlass och dessutom spenderat en vecka i Jönköping (DreamHack) och en i Göteborg (hälsa på pojkväns släkt och vänner). I augusti har jag bara varit hemma och har kunnat läsa hur mycket som helst. En del sömnlösa nätter har också bidragit till denna "höga" siffra.

2. Nämn tre böcker du bara måste läsa i augusti (gamla eller nya).
Vi tar september då. Hm. I bokhyllan lockar just nu Den unga eliten, House of leaves och Stardust. Men jag måste verkligen inte läsa någonting, press funkar inte på mig just nu. Jag köpte dessutom precis The sleeper and the spindle (yay!) och Ready player one vilka också känns väldigt lockande. 

3. Vilka nya böcker som kommer i augusti längtar du efter?
Vi tar september än en gång. Rörelsen av John Ajvide Lindqvist. Läste precis ut Himmelstrand och det här är någon form av prequel till den. Sen har jag tyvärr inte så bra koll tyvärr. Clara Henrys bok är nog ett måste i bokhyllan. Och så kanske jag kommer att få läsa sista delen i Siri Pettersens serie, Evna. Jag hoppas nämligen att den skickas från Gyldendals kontor senare i veckan, men det är ett förhandsexemplar eftersom den egentligen släpps i oktober. Och den är ju på norska så min hype kanske inte gäller i Sverige. Ni kan istället glädja er åt att Röta snart kommer ut hos er!

4. Kräftor eller surströmming. I augusti är det premiär för dessa "delikatesser". Vilket väljer du helst?
Inget av det, äter inte djur. 

5. Vilken är den bästa boken du läst i sommar?
När hundarna kommer, helt klart. 

6. Finns det någon för dig ny författare du är sugen på att läsa i höst?
Läs fråga nummer tre igen så får du svar på det :) 

7. För många är ju också augusti förknippat med skolstarten. Har du något starkt läsminne från skolåren?
När alla i min klass hade med sig Harry Potter och dödsrelikerna i väskorna och bad om att få stanna inne i klassrummet på rasten så att de kunde läsa vidare. Och hur alla satt och frågade vilken sida alla andra var på så att ingen skulle bli spoilad om någon råkade läsa något extremt spännande eller chockande och ville dela med sig. 

8. Semestern är kanske slut, men hur gör du för att hålla liv i sommarkänslan lite till?
Njuter av solen på balkongen när det är vindstilla. Nu börjar det faktiskt blåsa lite väl kallt om tassarna om en är barbent. 

9. Anta att det börjar komma en hel del höstböcker hem till dig, men du är ju inte färdig med de böcker du hade planerat att läsa i sommar ännu. Samtidigt vill du kasta dig över nyheterna. Hur prioriterar du?
Jag vet inte hur många böcker som är på väg hem till mig eftersom jag faktiskt inte brytt mig så mycket om nyheterna, men just nu är det väldigt mycket lusten som styr. Jag är fortfarande i någon form av lässvacka där varje tvång gör att jag förlorar läslusten helt, så om det betyder att jag behöver köpa en ny bok och läsa den för att få igång läsningen igen så får jag göra det helt enkelt. Om Evna kommer så kommer jag definitivt att kasta mig över den. 

10. Till sist, vilken är höstens allra mest efterlängtade måste-läsa-direkt-bok för dig?
Upprepar mig här men...Rörelsen, Ja jag har mens, hurså?och Evna. Ja det är tre böcker. Jag sa ju att jag gör som jag vill. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar