fredag 25 september 2015

Minirecension: Stjärnstenen - Jo Salmson

Det var riktigt länge sen jag läste den här boken nu så vi kör en minirecension. Baksidestexten får ni
läsa själva på t.ex. Bonnier Carlsens sida, varifrån boken kommer.

Jag har ju inte läst någon bok om Tam drakriddaren tidigare, men det känns inte riktigt som om det behövs för att förstå det mest väsentliga i den här boken. Nea är en riktigt modig karaktär och gör precis vad hon vill, när hon vill, ett karaktärsdrag jag verkligen tycker om. Dock så undrar jag om det inte hade hjälpt att läsa böckerna om Tam innan jag gav mig på Stjärnstenen eftersom Salmson själv sa att många bekanta ansikten dyker upp i böckerna vilket ibland gör att det känns som om de karaktärerna inte behöver någon längre introduktion. 

Förutom det så tyckte jag mycket om den här lilla fantasy-romanen som påminner en del om Odinsbarn (jag läste de strax efter varandra så det är klart jag jämförde). Nästa del ska bli den sista och jag lovar, omslaget är minst lika snyggt som på den här (japp, jag har tjuvkikat). Rekommenderas verkligen till fantasynyfikna 10-åringar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar