tisdag 8 april 2014

Top Ten Tuesday

Denna vecka handlar Top Ten Tuesday om "Top Ten Most Unique Books I've Read"

Jadu. Jag tycker ju att de flesta böcker jag läst är rätt "vanliga", eftersom jag inte tyckt att de varit så unika eller konstiga.
Men, några undantag finns ju.


  1. Vi kallar honom Anna av Peter Pohl är nog den första. Jag läste den som ung tonåring, och det var den första bok där berättaren var huvudpersonen (jag) som talade till "dig". Jag hade aldrig kommit över ett sådant sätt att skriva, så det blev först väldigt förvirrande. Sen blev jag uppslukad av historien, och idag är det en av de bästa böcker jag läst. 
  2. Kafka på stranden av Haruki Murakami. Det var första gången jag kom över en bok som så tydligt var realistisk med fantastiska inslag. Dessutom så blev jag helt överraskad av alla olika karaktärer i boken, och hur väl de passade in i historien. 
  3. Harry Potter-serien. Det var min första kontakt med ett fenomen där barn köade hela natten utanför bokaffärer för att få köpa nästa bok i serien. Dessutom var jag i England när en av böckerna släpptes, och det var en otroligt mäktig upplevelse då precis alla affärer var täckta av HP-motiv. 
  4. Ankomsten/The Arrival av Shaun Tan. Det är en bok på drygt 100 sidor i serieform. Det finns ingen text i serierutorna, men ändå så förmedlas historien otroligt väl. Jag läste den till skolan för ett år sen, och var tvungen att köpa den direkt efter lektionen vi pratat om den. 
  5. Det handlar om dig av Sandra Beijer. Den får hamna här eftersom det är den första bok jag läst som jag också fått signerad av författaren personligen <3
Jag tycker verkligen inte om att säga detta, men jag kommer faktiskt inte på fler. Jag har ju läst så fantastiska och bra böcker, och det borde finnas så många fler här. Men tyvärr är inte alla så unika som jag kanske skulle vilja. Nåväl, jag får hitta fler unika böcker i framtiden! 

1 kommentar:

  1. Kafka på stranden funderade jag också på. Undrar varför jag bestämde mig för att inte ta med den? Nåja...

    SvaraRadera