tisdag 1 april 2014

Top Ten Tuesday

Denna vecka i Top Ten Tuesday handlar det om "Top Ten "Gateway" Books/Authors In My Reading Journey".


  1. Första boken jag någonsin läste och som fick mig intresserad av böcker är Det blåser på månen av Eric Linklater. Jag fick den i födelsedagspresent av min styvmamma när jag fyllde åtta, och sen dess har jag fortsatt att få böcker av henne, samt fortsätt läsa en massa. 
  2. En liten chock av Johanna Lindbäck är en bok som innehåller ett gäng boktips från en lärarvikarie, som jag självklart kollade upp. Dessa böcker var Norwegian Wood och Kafka på stranden. 
  3. Därav min tredje punkt: Haruki Murakami är den första asiatiska författare jag läst, och troligtvis inte den sista. Murakami har öppnat en helt ny värld för mig, och snart har jag läst alla hans böcker.
  4. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell var den bok som fick mig ordentligt intresserad av svensk ungdomslitteratur, sedan dess har det bara blivit fler, och bättre, böcker.
  5. Hunger Games av Suzanne Collins är väl den första dystopin jag läste. Tror jag. Och tack vare den boken så har jag blivit genuint intresserad av fler dystopiska berättelser. Just nu läser jag ju som sagt Insurgent och älskar formatet! 
  6. Hur kan en göra en lista utan att ha med Harry Potter-serien? Självklart ska den vara med, när jag som nioåring fick den första boken var den dessutom den första fantasyboken jag någonsin ordentligt läste. Tack vare att jag blev intresserad av fantasy har jag även fått upptäcka den fantastiska världen som Terry Pratchett skapat i Discworld-böckerna (ville göra en egen punkt för dem, men insåg att det också är fantasy, och att jag inte läst tillräckligt många för att kalla det en ordentlig gateway). 
Vet inte om jag har så mycket mer just nu, än så länge har jag en del att utforska både i vampyr- och zombiegenrerna bland ungdomsböcker. Härnäst blir det mest dystopier för min del, eftersom jag fått så oändligt många tips om de. Och jag klagar inte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar