tisdag 7 oktober 2014

Bokmässan 2014

Jag tänkte att det var dags att skriva lite om Bok och biblioteksmässan som var 25-28:e september. Jag var dock bara där under branschdagarna som var 25:e & 26:e.

Jag och Anna tog hennes bil ner till Göteborg. Med oss i bilen hade vi två tjejer från min klass och en tjej från Facebooks skjutsgrupp som kom med i sista sekund. Vi var framme vid 19 på kvällen och jag skulle alltså försöka navigera i ett mörkt, regnigt Göteborg med tre gånger så stora korsningar som Stockholm. Jisses vad de där spårvagnarna ställde till det för mig den där första kvällen. Höll på att bli påkörd flera gånger, hehe...

Första dagen kom vi in på mässan till ca halv tio, där jag faktiskt lyckades möta upp ett par kurskompisar (trodde att det skulle vara så mycket folk att jag inte skulle se någon jag kände. Snarare tvärtom!). Jag hade då ett späckat, färgkodat schema med tider och monternummer nerklottrade för att kunna se en massa olika samtal, träffa författare och liknande. Det sprack ju ganska snabbt. Det hela började med att vi besökte "The English Bookshop" (ett ställe dit jag skulle återvända och köpa tre för två-böcker. Fick boktips av killen i montern, The girl with all the gifts. Troligtvis bästa baksidetexten jag någonsin läst). Därefter är det mesta ganska blurrigt, förutom två samtal som jag gick på (ett om digitala boksamtal där en bibliotekarie låtit en klass skriva om böcker på en blogg och sedan låtit eleverna kommentera på varandras inlägg. Detta för att dels låta blyga elever också göra sig hörda, dels för att lära eleverna om "netikett". Mycket bra initiativ! Det andra samtalet handlade om ifall vi verkligen kommer behöva bibliotek om alla böcker blir digitala. Ja, svarade personen som höll samtalet och jag bland annat). På kvällen var det sedan mingel, vår klass blev inbjudna till kulturrådets, men vi rörde oss ganska snabbt vidare till Ordfronts. Jag gav mina visitkort till allt och alla och efter ett par timmar rörde vi oss vidare mot en restaurang. Galagos fest på Pustervik var näst på schemat, och därefter Park (såklart). Jag lyckades även, kanske, skämma ut mig lagom mycket framför en viss författare och frågade om hen skulle med till Park. Hen visste inte vad det var men gick hem med orden "Vi ses imorgon". Det roligaste med Park var nog dels att min telefon autocorrectade Körberg till "Könberg"(japp, där var självaste Tommy Körberg) och dels en man som trodde att han var smart när han skulle sno lite öl från en obevakad tappkran.

Dag nummer två vaknade jag efter fem timmars sömn och de flesta på mässan kändes ganska sega och kanske lite bakfulla. Jag fick träffa författaren från dagen innan (som sovit hela en och en halv timme längre än jag), få min bok signerad, och svängde även förbi Fredrik Backmans monter (där kön var en halvtimme lång. Meter betyder ingenting när det kommer till en författare som tycker om att rita i böcker, utan att en bett honom). Vi gick därifrån ungefär samtidigt som det vanliga folket släpptes in (vid 14 öppnades dörrarna för allmänheten) och spenderade den första timmen i lägenheten med att bara läsa, sova och kolla på serie.

Dag nummer tre spenderades på stan, med en kaffe-fika och därefter ett samtal på stadsbiblioteket där Mats Strandberg och Maria Sveland pratade om Stephen King, en författare som tidigare inte ansågs skriva "god litteratur". Tur att saker och ting ändras då!

Vi åkte hem från Göteborg vid 17 och jag kom hem lagom till sängdags. Visserligen var jag så trött att jag hade kunnat sova när som helst.

Bokmässan är något jag definitivt kommer åka tillbaka till! Imorgon får ni se alla böcker jag köpte också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar