onsdag 15 oktober 2014

The Taylor Swift Book Tag

Den här taggen har cirkulerat lite på youtube och kanske mest engelskspråkiga bokbloggar, men jag tänkte ta den till Sverige! Vi kör igång på en gång!


  1. We are never, ever getting back together (pick a book or series that you were pretty sure you were in love with, but then wanted to break up with)
    Eragonserien. Jag läste första, älskade boken och påbörjade den andra lite väl sent. Allt intresse hade svalnat, framför allt eftersom jag visste att det skulle komma fler böcker, och jag bara sett två på bokmarknaden. Jag kom väl en tredjedel igenom Den äldste men det var något som gjorde att vi inte klickade. Så kan det vara!
  2. Red (pick a book with a RED cover)
  3. The Best Day (pick a book that makes you feel nostalgic)
    Harry Potter. Jag fick första boken som liten (som alla andra) efter ett par års tjatande ("Nej du är för ung för att läsa såna böcker") och läste de resterande böckerna tillsammans med mina klasskompisar (rasterna spenderades med att läsa senaste, tunga boken som vi alla hade i väskan och sen diskutera böckerna tills nästa kom ut). När jag skrev min uppsats om HP blev jag rätt nostalgisk igen.
  4. Love Story (pick a book with forbidden love)
    Twilight? Jag har faktiskt läst hela serien, och jag måste hålla med om att det är så förbjuden kärlek som det kan bli nästan.
  5. I Knew You Were Trouble (pick a book with a bad character you couldn’t help but love)
    Day i Legend. Han ska vara den här dåliga killen som är dålig för June, men ändå så känner hon sig dragen till honom och jag älskar det. Hans fina personlighet (att han vill ta hand om Tess jämt och ständigt) skadar ju inte heller.
  6. Innocent (pick a book that someone ruined the ending for)
    Legend, hehe. Jag opponerade ju på min kurskompis C-uppsats om just Legendtrilogin, så det föll sig ganska naturligt att slutet på första boken blev avslöjat. Det gjorde inte så mycket i och för sig, eftersom det går att räkna ut slutet om en vet om att det finns två böcker till.
  7. Everything Has Changed (pick a character from a book who goes through extensive character development)
    Kim i Onanisterna. Han kanske inte förändras helt och hållet, men han kommer i alla fall på andra tankar gällande vissa saker.
  8. You Belong With Me (pick your most anticipated book release)
    Britt-Marie var här. Visste att jag skulle älska den här boken! (Eller, det visste jag ju inte, men jag hoppades, innerligt.)
  9. Forever and Always (pick your favorite book couple)
    Vanessa och Linnéa i Engelsforstrilogin. De är så bra! Jag blev nästan kär i deras relation själv, och blev lite irriterad över att inte kunna få min sambo att känna vad jag kände, så som de kan.
  10. Come Back, Be Here (pick the book you would least like to lend out, for fear of missing it too much)
    Ehm..jag brukar ju inte låna ut böcker. Av en enda anledning - jag lånade ut Kafka på stranden och fick aldrig tillbaka den, och den saknar jag verkligen! Jag kanske inte skulle orka läsa om den inom fem år, men det hade varit trevligt att ha kvar den hemma.
  11. Teardrops On My Guitar (pick a book that made you cry a lot)
    Alla böcker av Fredrik Backman. Och fjärde, sjätte och sjunde boken av Harry Potter. Gråter annars väldigt sällan till böcker.
  12. Shake It Off (pick a book that you love so much, you just shake off the haters)
    Det får bli Kafka på stranden här med. Jag vet att det finns personer som inte gillar Murakami (eh va?) och som ofta hackar ner på hans böcker som hamnar mellan verklighet/magi-världen som Murakami ofta rör sig i. Men jag älskar det! 
  13. Stay Stay Stay (pick a book that you wanted to go on forever)
    Det handlar om dig. Språket och historien och allting var så fint. Kanske så är det fina med den här boken att den egentligen bara är så lång som den är, men det skulle inte göra något om boken var längre. Typ hur lång som helst. 
  14. All To Well (pick a book-series that you wish was longer)
    Harry Potter-serien! Jag kunde ha läst om deras "tråkiga" jobb, om deras blöjbyten av sina ungar och allt annat däremellan, men det är för tusan Harry Potter. 
Jag taggar alla som vill göra detta! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar