torsdag 16 april 2015

Att praktisera på ett bokförlag

Så nu har jag varit på Bonnier Carlsen ett par veckor och har fått känna in hur det är (för mig) att vara på ett bokförlag. Och jag älskar det, vill jag bara börja med. Vill göra detta varje dag resten av mitt liv tack.

Men det finns ju vissa saker som liksom kan vara lite jobbiga om en är pratglad som jag är. Och vill berätta allt som är roligt och spännande. Som till exempel vilka titlar som kommer till hösten/vintern/om ett år som en ser fram emot och bara vill berätta för någon, vem som helst! Men det kan jag inte. För det är hemligt. Superhemligt. Och de enda jag får prata om detta med vet redan allt eftersom  de också sitter på kontoret där jag är. Men jag är inte bitter.

En annan fruktansvärt negativ (eller positiv, jag vet inte än. Just nu positiv, när jag sedan flyttar negativ) sak är alla dessa böcker som bara väntar på att bli lästa av mig. Vi har ju ett par bokhyllor på kontoret med böcker från de senaste åren. Och alla är så fina och jag har inte hunnit köpa alla. Och de får en ta hem och läsa om en vill (och har tid). Det finns dessutom en "gratishylla" inne på en annan avdelning där alla Bonnierförlagen lägger överblivna/icke önskvärda böcker som en kan ta av om en vill. Och personalbokhandeln bidrar ju inte heller till att min hög med böcker minskar precis...

Det allra roligaste är dock att bara vara bland alla dessa fantastiska böcker, människor och bilder. Det kontoret jag är på är det absolut mysigaste i hela Bonnierhuset (inte partisk alls) eftersom det är så himla fina barnboks-bilder överallt. Och alla förläggare och redaktörer har en massa böcker och figurer på sina skrivbord och i sina hyllor. Och dessutom sitter vi högst upp så vi har det alltid jätteljust och kan gå ut på balkongen om vi vill (det funkar inte att sitta där och läsa när det blåser har jag upptäckt).

Och allt jag får göra är ju helt underbart. Bland annat får jag (lilla jag liksom) läsa manus, skriva författarporträtt, skriva säljtexter, registrera manus, packa upp böcker, sätta böcker och redigera och korrläsa text. Jag har dessutom fått planera lite roliga event och andra roliga saker som kanske avslöjas snart! Det är ju det här jag vill göra. Jag vill stanna kvar för alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar