måndag 20 april 2015

List-måndag!

Hittade denna hos Bella för ett tag sen och kände att list-måndag borde bli ett fenomen, sen hur långt det håller får vi ju se.
 
1. Om du fick välja att leva i en tv-serie, vilken skulle du välja att leva i då?
Oj herre vilken svår fråga. På ett sätt vill jag ju vara med i en rolig serie, för det händer en massa roliga och knäppa saker (typ Parks & Rec eller Community eller New Girl) men samtidigt vill jag ju gärna leva i nån serie där jag får leva lite lyxigt (läs ha massor av pengar att spendera på böcker) som typ House of Cards eller så (nej jag vill inte vara politiker, bara ha pengar av ingen anledning alls). Miss Marple blev nyligen en favorit också, det vore ju inte helt fel att bo på den engelska landsbygden. Utan att bli mördad då förstås!

2. Vad ville du bli när du blev stor, när du var barn?
Min första tanke på vad jag ville bli som ung var nog veterinär (hej klyschan, länge sedan sist) men när jag insåg att blod inte är min grej tänkte jag att åklagare är ju nice. Om en är intresserad av juridik det vill säga. Vilket jag inte riktigt var. Oh well, det känns som om jag hittat rätt nu i alla fall!

3. Vilken är din favoritdoft?
Vanilj och kola/toffee kommer för alltid vara speciella för mig, men jag faller för det mesta. Våren doftar också speciellt (tänk nysopade vägar, nyklippt gräs, solvarm asfalt osv).

4. Om du var en stor stenbumling, var skulle du vilja ligga still då?
Någonstans med fin utsikt, gärna så  jag kan se både en väg, skog och sjö. Kan ju bli ganska tråkigt att ligga still hela dagarna om en inte har något roligt att kolla på liksom.

5. Du får veta att jorden kommer gå under om tolv timmar. Vad gör du?
Tack för den ångesten! Ringer alla jag tycker om och säger att jag älskar dem. Sedan gråta i ett hörn tillsammans med all onyttig mat jag har hemma (tröstäta är livet).

6. Vad tror du skulle vara annorlunda i ditt liv om du var av det motsatta könet?
Det mesta tror jag. Kanske mitt val av yrke också, det är ju en rätt kvinnodominerad bransch.

7. Vilket är ditt favoritverktyg?
Måttband. Jag har mätt typ allt jag har flera gånger, det är det bästa som finns när det handlar om att planera hur en ska bo och liknande.

8. Vad gör du om tio år?
Jobbar på mitt drömförlag, har en mysig familj, kanske ett barn (som om jag någonsin kommer vara mogen nog för att ta hand om någon annan än mig själv), samlar böcker till mitt bibliotek (jepp, jag kommer ha ett eget rum för mina böcker + datorplats).

9. Vilken är din bästa danslåt?
Jag dansar inte så himla ofta. Men jag har en del låtlistor som jag inte riktigt kan stå still till när jag väntar på att rödljusen slår om vid vägar och sånt. Sorry för det dåliga låttipset!

10. Om du var skitbra på att sy, vad skulle du sy då?
Kläder! Kjolar framför allt, kanske skjortor (hittar aldrig några snygga i butikerna, som passar mig då).

11. Hur skulle du hantera det om du vann typ 108 560 000 euro?
Typ? Kan du inte ha en mer specifik siffra? 
Jag skulle nog inte tro det först, behandla det som om det vore ett aprilskämt. Sedan bli överlycklig, skratta högt för mig själv och börja planera resten av mitt fantastiska liv. Risken är väl ganska stor att jag skulle göra en budget också..

12. Vad tycker du om ordet hen?
Bra! Framför allt nu när jag inte får prata om vissa författare och liknande. Då är det bra att ha ett könsneutralt pronomen som inte avslöjar ett skvatt om författaren. 

13. Vilket är ditt bästa recept och varför?
Nutella + tofuline. För att det är glass och choklad och det är gott och fantastiskt. Jaha, du kanske menade mat? Okej i så fall...pasta/nudlar med vitlöksfrästa champinjoner. Snabbt, gott och enkelt.

14. Vad tycker du om köttkonsumtion?
Jag har ätit vegetariskt sedan mitten på november, och jag kan ärligt säga att det är mitt bästa beslut någonsin! Det är gott, enkelt och billigt. Folk får väl äta vad de vill, men ur en miljösynpunkt är det ju mycket bättre att låta bli att äta kött.

15. Är du beroende av något?
Musik! Det går väldigt få dagar utan att jag lyssnar på musik, jag behöver oftast göra det samtidigt som jag gör något annat (eftersom jag blir så himla uttråkad av att bara göra en sak i taget).

16. Vilken musik triggar din nostalgiska sida mest och varför?
Musik som vi sjöng i mellan- och högstadiet. Plus allt som spelas på Dreamhack, eftersom det (trots att det bara var ett par månader sedan) alltid triggar bra minnen.

17. Vad gör dig riktigt förbannad?
Människor som med vilja är riktigt knasiga i kolan. Alltså är dumma med vilje eller som bara låter bli att tänka. Det skapar en massa problem för oss andra som väljer att försöka tänka efter ibland.

18. Har du något riktigt bra husmorstips?
Om du blir stungen av en geting, ta en blöt sockerbit på såret för att minska svullnaden.

19. Finns det någon reklam du tycker är riktigt bra?
Jag tittar inte så mycket på tv, men reklam i tunnelbanan som är smart och rolig tycker jag är bra. Och reklam som flörtar med internet.

20. Är du lik dig nu, som du var när du var barn?
Ja det är jag väl. Jag kanske ser lite mer vuxen ut nu, och håret har ju ändrat färg, men ansiktsformen är nog densamma. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar