tisdag 28 april 2015

Att skänka bort sina böcker

Idag är det tisdag, men det betyder inte att det kommer upp någon Top Ten Tuesday för det! Ämnet den här veckan var nämligen "Top Ten Books Which Feature Characters Who _____ (are musically inclined, have lost someone, have depression, who grow up poor, etc.)" och jag kommer verkligen inte på någonting. Minnet vill inte samarbeta idag.

Istället tänkte jag att vi kunde prata lite om det här med böcker som finns i bokhyllan, som en läst, men som en inte känner något större behov av att ha kvar. För ett tag sedan gjorde jag ett excell-ark och skrev upp alla böcker jag hade i bokhyllan (då, sen dess har den nog utökats en del). Av dryga 200 böcker har jag alltså läst cirka 85 stycken, och kan tänka mig att skänka bort 50 av dem. Det finns även böcker som jag varken markerat som att jag vill läsa dem eller att jag måste ha kvar dem, så där finns det säkert ett gäng som kan få flytta ut.

"Men Alex, du skulle ju bygga ett stort bibliotek av alla dina böcker?!" Ja jag vet! Men det går liksom inte när en behöver flytta, att ha närmare 200 böcker. Det är skitjobbigt. Jag vet, för jag gjorde det nyss. "Men du, ska du verkligen ge bort böcker? Tänk om du saknar dem sen!" Nja, det här är böcker jag verkligen inte kommer vilja läsa om, och vill jag det kan jag ju alltid låna dem på biblioteket.

En utrensning av bokhyllorna är nödvändigt då och då har jag insett, och jag har börjat gå ifrån kvantitet till kvalitet. Jag vill att de böcker jag har i bokhyllan är sådana jag antingen inte läst än, eller är böcker jag verkligen vill ha kvar för att kunna läsa om dem någon dag (eller få exempelvis min framtida sambo att läsa dem). Coffee table-books har också en given plats eftersom det inte känns som något en läser igenom en gång bara och sen ställer in i hyllan.

Men hur ska jag gå till väga? Det finns ju en del grupper på Facebook som innebär att en kan byta böcker med varandra, och där kan jag säkerligen skänka bort en del. Men det är liksom 50 böcker. Femtio. Jag är inte så sugen på att gå till posten med 50 paket.. Istället funderar jag på om det finns välgörenhetsbutiker (tänker Erikshjälpen, Röda Korset) som tar emot böcker? Eller bibliotek? Om ni vet något, hojta gärna till!

Och berätta gärna, hur har ni det hemma hos er? Har ni kvar alla böcker ni läser, eller satsar ni också på kvalitet före kvantitet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar