torsdag 9 april 2015

Kickar - Staffan Cederborg

Är det bara jag som tänker på Eric Saade
när jag ser denna bild?
Joel är sönderslagen, blåmärken pryder hans kropp och han befinner sig på tåget från Nynäshamn till Stockholm. Han har flytt från Gotland, hans hem, och snart berättas historien om vad som hänt. Joel har nämligen ett helt okej liv där på Gotland, ja förutom sin styvpappa som förpestar både sitt och hans mammas liv. Och det är just styvpappan som är orsaken till att allt blivit som det blivit. Eller är det kanske Cornelia, den nyinflyttade tjejen med en makalöst konstig (men snygg) klädstil och tre fräknar på kinden som är orsaken? Kanske det hela började den där kvällen då Joels kompisar bestämde sig för att utföra små inbrott i hus där de inte tar något av stort värde, utan bara byter ut vissa saker i huset? Eller när Joel fick reda på sanningen om sin riktiga pappa?

Kickar är en historia som berättas i ett rasande (men ändå lagom) tempo. Historien är väl uttänkt, de flesta karaktärer har en fin dynamik och jag kan riktigt känna hatet mot Joels styvpappa kasta sig ut från sidorna. För den här historien är skriven av Joel själv, och det faktumet uppdagas på ett väldigt bra sätt. Det gör att hela historien känns mer trovärdig. Joel känns också extremt ärlig i sitt berättande - det finns ju ingenting som säger att han inte ljuger ihop allt, men jag får inte den känslan alls.

Igår skrev jag om Caths ångest i Fangirl, och det är inget emot de psykiska "problem" som uppdagas i den här historien. Det känns som om var och varannan karaktär har ångest eller är deprimerad, men det är faktiskt okej. Det är viktigt att prata om att detta är vissa personers vardag, och var är det bättre att prata om än i ungdomsböcker? Jag tycker att det är väldigt bra och viktiga inslag i en historia som även behandlar en inte helt vanlig sommar.

I stort är detta en bra bok, den går väldigt fort att läsa och den är så fint beskriven att det känns som om jag är med Joel på Gotland i sommarvärmen. Slutet är det allra bästa och får mig att vilja ge Cornelia en stor high-five för att hon är så bra och verkar ta bra beslut. Äntligen en tjej som får vara stark! Kort sagt, om du behöver en snabbläst bok till någon vår-helg är denna ett utmärkt alternativ!

{Opal|Adlibris|Bokus|246 s.}

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar