fredag 17 april 2015

Liebster Award!

Jag blev taggad av Anna i en Liebster Award! Gu' va' spännande!

Regler:

Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare
Göra 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar

  1. Vilka tre böcker kommer på tur i din TBR-pile?
    Jag läser just nu Råta så den kanske inte räknas. Men förutom den:
    - Vanishing Girls, Lauren Oliver
    - Huset mittemot, Alex Haridi
    - En dröm från att dö, Emelie Kalén Loxi
    Jag smyger även in Helvetesveckan av Erik Bertrand Larsen här eftersom det inte är en riktig skönlitterär bok. Okej?
  2. När ska du läsa Panic av Lauren Oliver? Varför har du inte gjort det än (detta gäller ej för Alex, för jag vet att du redan gjort det. Men ni andra)?
    Helt klart en legitim fråga. Om jag inte redan hade läst den hade den hamnat högst upp på min TBR-lista, helt klart. Så läs den! NU!
  3. Vilken chipssmak är godast?
    Men jag äter ju typ inte chips...om jag måste välja så fanns det en smak för några år sedan (jag vet inte om den finns kvar eftersom jag aldrig hänger vid chipshyllorna) som smakade sweet-chili. Supergod faktiskt (förutom det där med att chips alltid fastnar i tänderna. På ett dåligt sätt. Segt godis kan ju också fastna i tänderna, men chips blir ju liksom..äckligare så).
  4. Vad ska du göra i helgen?
    - Städa
    - Laga mat
    - Läsa Råta
    -
    Umgås med en kompis
    - SOVA
  5. Pest eller kolera: Aldrig mer lyssna på musik eller aldrig mer läsa en bok?
    Gah. Räknas egenspelad musik som att lyssna på musik? Eller egen sång? För i så fall kan jag ju själv spela/sjunga lite om det blir outhärdligt. Jag väljer alltså aldrig mer lyssna på musik, klarar mig inte riktigt utan böcker..
  6. Berätta om en bok som överraskade dig!
    Åh, det finns många böcker som överraskar mig av olika anledningar. Men jag kände mig som mest paff efter att jag läst Gul utanpå av Patrik Lundberg. Att någon vill och kan vara så utelämnande och totalt ärlig samt modig gjorde mig överraskad.
  7. Dina fem senaste googlingar - inget fusk och ni får inte googla på något nu för att det ska se bra ut! (ni som har google-konton går in på https://history.google.com/)
    På praktiken var jag tvungen att googla på en del författare, så idag har jag googlat på:
    - Martin Melin (plus hans nya boks titel)
    - Theodor Kallifatides (och hans nya bok)
    - "shingles on the beach" (behövde veta hur det skulle översättas)
    - Half Bad Semic (skulle visa omslaget för en på kontoret)
    - "book with killer twist" (för att se om det fanns någon svensk översättning som jag kunde förstå mig på, men det gjorde det inte. Det finns inte ens ett vedertaget uttryck på engelska som heter så, så jag antar att det bara syftar till böcker med en fantastisk plot-twist på slutet)
  8. Vad är du stolt över?
    Att jag går till praktiken varje dag. (Nu blir jag privat så orkar du inte med det sluta läsa NU) Jag har haft väldigt låga energi-nivåer på senaste tiden så att över huvud taget orka ta mig upp på morgonen och genomföra en heldag på praktiken är sjukt stort för mig. Nu har det gått en månad och jag har inte ens vant mig än. Men det kommer säkert snart. Och att jag genomför det jag åtar mig att göra är jag också stolt över.
  9. Vilken är den ultimata presentboken?
    Det beror på person! Dock så har jag fallit ganska hårt för Mera vego av Sara Ask och Lisa Bjärbo eftersom det är en bra bok med enkla recept som gör livet som vegetarian mycket roligare! Och som titeln antyder - mera vego till folket *propagerar*
  10. Vilken var den senaste blogg du började följa (alltså blogg som i vilken som helst, inte nödvändigtvis bokblogg)?
    Jag har inte börjat följa så många bloggar på väldigt lång tid (jag snarare rensar bland mina bloggar oftare än hittar nya) men den senaste jag lade till på bloglovin' tror jag var Clara Henrys blogg! Sjukt rolig människa, läs hennes blogg om ni inte gjort det än.
  11. Visa upp en bloggkommentar som gjorde dig glad!
    "Puss! Pappa" på ett Top Ten Tuesday-inlägg. Nog för att alla kommentarer gör mig väldigt glad, men det är något speciellt när ens föräldrar kommenterar tycker jag *har kommit långt ifrån den där tonårstiden då allt ens föräldrar gör är superpinsamt*
Sådär ja!
Jag taggar dessa att svara på mina frågor: Cecilia, Carolina, Johanna, Anette, Lexie (yeah, världens bästa smeknamn), Lisa...och där tog energin totalt slut efter veckan som gått. Det kan väl räcka så? Eller? 

Och dessa är mina frågor: 
  1. Vilken är den bästa boken du läst hittills i år?
  2. Bästa boksnackset (alltså, att äta på när du läser)?
  3. Hur många böcker har du köpt/fått hittills i år? 
  4. Kommer du att gå på Bokmässan i år? Kan vi hälsa på varandra då? 
  5. Hur många blommor har du?
  6. Bästa platsen att läsa på i hemmet? 
  7. Vad är viktigast - känslan av ett omslag/bok eller det visuella? 
  8. Spelade du någon sorts sport när du var yngre? Har du fortsatt? Har du kanske börjat med en? 
  9. Vilken är din favorit-TV-serie?
  10. Om du fick ställe en enda fråga till din favoritförfattare, vilken fråga skulle det vara, till vem, och varför? 
  11. Vilken bok behöver få flertalet uppföljare (här gäller inte böcker som har uppföljare planerade men inte utkomna)?

1 kommentar: