onsdag 8 oktober 2014

Bokköp från Bokmässan 2014

Här är min bokhög som jag fick med mig hem från mässan! 15 böcker blev det till slut, varav två av de inte är typiska böcker som en läser, utan en receptbok och en bok i hushållning. Vi börjar uppifrån!



Om det var krig i Norden - Janne Teller. Denna är liten, ser ut som ett pass och är ganska kort. Näst finaste jag köpte på mässan!
Hanteringen av odöda - John Ajvide Lindqvist. Jag har tidigare bara läst Låt den rätte komma in av Ajvide, men alla säger att detta är hans bästa bok hittills. Jag hoppas verkligen att jag ska tycka om den!
Världens viktigaste kyss - David Levithan. Ända sedan jag läste Will Grayson, Will Grayson har jag velat läsa något mer av Levithan.
Här ligger jag och blöder - Jenny Jägerfeld. Denna har legat på min "Måste!"-lista ganska länge nu (har en som heter "Om tid finns" också, som är väldigt mycket längre).
Colorless Tsukuru Tazaki and His Years of Pilgrimage - Haruki Murakami. Älskar ju de flesta andra av hans böcker, och denna utgåva var så himla snygg! Ska visa när jag läst den (har inte ens öppnat plasten än).
Dash och Lilys utmaningsbok - Rachel Cohn & David Levithan. Har hört så mycket bra om denna! Plus att den utspelar sig i en bokaffär, alltså drömmen.
The Girl with All the Gifts - M. R. Carey. Fick denna rekommenderad i montern (av en kille som sa "Ull? Nej den ska du inte läsa, ta denna istället!") och är så sugen på att läsa den nununu.
The Rosie Project - Graeme Simsion. Jag hittade denna när jag letade efter Love, Rosie i bokform (det är en film som kommer ut snart) och föll för handlingen.
Creepypasta - Jack Werner. Jag har alltid älskat skräckfilmer. För något år sen hittade jag fenomenet Creepypasta och föll för konceptet på en gång! Men jisses vad rädd jag blev. Werner har sammanställt olika former av Creepypasta i den här boken och avdramatiserat hela konceptet. Fast inte så pass mycket att det inte fortfarande är läskigt. Fick den dessutom signerad!
Britt-Marie var här- Fredrik Backman. Älskade ju Backmans andra böcker, och när jag dessutom fick min bok signerad var det ett måste att få med sig från mässan! (Recension finns här på bloggen!)
Meningen med hela skiten - Nina Åkestam. När jag gick och sjukskrev mig för att ha blivit för stressad på jobbet insåg jag att jag kanske skulle behöva läsa lite om det. Åkestam har skrivit en bok om sin utmattning och jag tror det gör alla lite gott att läsa den.
Rätt ur jorden - handbok i självhushållning - Bella Linde och Lena Granefelt. Det bor en liten husmor i mig som drömmer om en stor trädgård med en potatis- och morotsodling. Denna är en jättefin handbok med många bra tips!
Himmelstrand - John Ajvide Lindqvist. Ajvides nyaste! Jag föll lite för grupptrycket här och köpte den eftersom det var så många som sa att den var bra. It better!
Om detta talar man endast med kaniner - Anna Höglund. Jag har velat läsa den här länge, och det är en bok som en måste ha hemma, så en kan bläddra i den lite då och då. Fick den dessutom signerad!
Mera Vego - Sara Ask och Lisa Bjärbo. Bästa inköpet på hela mässan tror jag! En kokbok med en massa vegetariska rätter, där många även går att göra veganska! Den är uppdelad i delar som "Kaos, vardag och helgmiddagar". Perfekt för en person som vill börja äta mer vegetariskt men inte kan fler recept än typ ett.

Det var det! Jag har redan läst fyra av böckerna i högen, så har nio kvar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar