onsdag 22 oktober 2014

Endgame: Kallelsen - James Frey

Människorna kommer från 12 uråldriga ätter, satta på jorden av gudar, eller åtminstone utomjordingar av något slag. Spelet, Endgame, avgör vilken ätt som kommer få leva vidare, eller snarare, vilka ätter som inte kommer överleva. Spelarna är ungdomar, mellan 13 och 20 år gamla, och har tränat hela sina liv för att spela. Kallelsen är första delen i spelet, där spelarna måste hitta jordnyckeln för att ha en chans att vinna, och slippa få sin ätt utrotad. 

Boken är inte såhär gul,
utan mer guldfärgad. Supersnygg!
Endgame: Kallelsen är första delen i en trilogi, där jag gissar att de andra nycklarna: himmelsnyckeln och solnyckeln, kommer hittas i de andra böckerna. Den som har alla tre nycklar är den som vinner spelet och väljer vilka som överlever Händelsen (något i stil med apokalypsen). Förutom själva historien i boken så kan alla läsare tävla om ett pris på 500.000 dollar i form av guld med hjälp av ett gäng fotnoter innehållandes länkar till kartor, hemsidor och liknande. Inte nog med det, på ytterligare en hemsida går det att spela ett annat spel, dock utan den stora vinstsumman utan just för att det är roligt. 

Gällande själva historien så var min första tanke "Hm, en Hunger Games-imitation?". Det är så mycket som liknar Hunger Games; tolv spelare vs. tolv distrikt; bara en kan vinna; det är bara spelare i en viss ålder som får spela. Att detta spel handlar om hela världens befolkning är lite värre än i Hunger Games, och att boken tar fasta på många konspirationsteorier gör den levande. Dock så vet jag inte om jag hade velat läsa boken så fort som jag gjorde om inte det verkliga spelet som läsarna kan spela varit där (jag hoppades nämligen att boken skulle ge mig ledtrådar). Karaktärerna är väl beskrivna (fokus ligger dock på ett fåtal karaktärer vilket både gör mig förvirrad gällande vilka de andra karaktärerna är när de hamnar i fokus, och dels är väldigt skönt), historien är bra framförd och väldigt spännande, men det saknas liksom någonting. Jag vet inte om jag är så imponerad av historien som jag hoppades att jag skulle vara. Jag kommer dock läsa de sista böckerna, eftersom jag hejar på en viss person och vill se vem som vinner! Slutet gjorde mig också väldigt överraskad, så om det är någon som börjar läsa boken men inte vet om hen ska orka: läs till slutet! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar