måndag 20 oktober 2014

Den femte vågen - Rick Yancey

Ett stort rymdskepp placerar sig i Jordens omloppsbana, utan att göra ett enda ljud ifrån sig, utan några meddelanden, ingenting. Tio dagar senare börjar det, med den första vågen som slår ut all elektronisk utrustning på jorden. Den andra vågen tar ut kuststäderna, den tredje är i formen av ett virus som sprids via fåglarna, dels är de väldigt många fler än människorna, dels bryr de sig inte om gränser. Mitt i allt kaos får vi följa Cassie, en sextonårig tjej som vet att ensam är starkast, och hennes familjs och vänners öde mitt under den fjärde vågen. 
Jag har sett fram emot den här boken ända sen jag såg den första booktrailern för denna (för övrigt - genialiskt koncept!) och när jag fick låna den av Anna satte jag tänderna i den direkt! Jag gillade boken väldigt väldigt mycket, tills del två kommer och jag inte har en aning om vad som händer, vem vi följer i historien. Jag ropade rakt ut "Vem tusan är det här? Vem är han? Vad heter han? Varför vet jag inte vem personen är??" och blev ganska upprörd över att en ny person kastades in i historien utan att den blev introducerad alls. Men så fortsatte jag läsa och insåg att denna överraskning speglade boken väldigt bra i och med att jag blev lika förvånad och upprörd över det hastiga karaktärsbytet som Cassie blev när utomjordingarna kom. (Okej, jag kanske överdriver lite, men jag gillar ordentliga introduktioner av nya karaktärer.)

Den femte vågen är del ett i en trilogi, och snart kommer andra delen ut, Det oändliga havet. Del ett går att läsa fristående om en vill, om en inte bryr sig om upplösningar och liknande, eftersom den avslutas på ett bra sätt. Dock så har jag lite abstinens över att släppa Cassie, så del två får gärna komma hem till mig nu tack! Jag gillar också själva idén, att utomjordingar skulle använda Jorden för sin egen ras och utplåna mänskligheten. 

Kort sagt, en bra historia i en bra miljö som är sjukt spännande! Trots att boken är nästan 500 sidor lång kändes det verkligen inte som det!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar