torsdag 16 oktober 2014

Creepypasta: spökhistorier från internet - Jack Werner

För kanske ett år sedan så satt jag framför min dator och läste en historia publicerad på en hemsida med svart bakgrund och vit text. Texten handlade om ett gäng soldater som var med i ett experiment för att se om en gas kunde få folk att sova mindre. När texten blev mer och mer beskrivande och målande började jag allvarligt fundera på om detta faktiskt hänt på riktigt. Nej, det var såklart en creepypasta jag läste, en spökhistoria. Jag sökte mer och mer på creepypasta och läste historier, den ena mer läskig än den andra. Jack Werner har skrivit om just sådana här spökhistorier som skapats på internet.

Boken är uppdelad i olika kapitel som behandlar olika delar av creepypasta. Första delen handlar om Slenderman och därmed andra olika historier som behandlar Slender-fenomenet. Det här kapitlet var det läskigaste av alla kapitel! Mvh lättskrämd.
Del två handlar om spel, framför allt Herobrine från Minecraft. Även detta kapitel skrämde slag på mig till och från eftersom jag gärna spelar just Minecraft.
Därefter är kapitlen uppdelade i TV, internet över huvud taget, getmän (hamnskiftare) och monster, UVB-76 och verkligheten (spökhistorier om övergivna hus osv.), midnattsleken och ritualer, smile.jpg (googla om du vågar) och bilder samt avslutningsvis läsaren och författaren. Det sista kapitlet innehöll en historia som gjorde mig ordentligt "mind-fucked" (ursäkta språket men jag hoppas ni förstår vad jag menar).

Kapitlen börjar ofta med en läskig historia, och därefter följer en förklaring till hur denna historia skapats, var den kommer ifrån och varför den fått så stor uppmärksamhet. Historierna blir tyvärr inte mindre läskiga för att de blir förklarade (har väldigt bra fantasi och en mörk skugga är alltid Slenderman i mina ögon) men det är väldigt roligt att läsa om! Texterna är väldigt informativa och välformulerade, och det är en imponerande första bok från en debuterande författare! Werner har sin bakgrund i faktagranskning, något som märks väl i den här boken.

Kort sagt så är detta en välskriven faktabok, som inte känns som en faktabok, som är lite läskig på rätt ställen och mycket läsvärd om en någonsin funderat på att läsa en creepypasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar