fredag 5 september 2014

Bokbloggsmaraton - del två

Jag vet att jag är sen med del två i maratonet, men skolan kom i vägen. Och jag känner att jag hellre blir sen med en del än inte gör den alls. Så here goes!

Del två i bokbloggsmaraton handlar om vilken av alla böcker i ens bokhylla som beskriver en bäst. Det kan vara innehållet, eller utseendet som spelar roll, titel eller en viss biroll. I princip vad som helst!

Det här var ett väldigt svårt uppdrag. Jag är jättedålig på att dra referenser till mig själv, eftersom jag inte har så bra kännedom om hur jag själv är. Eller uppfattas. Trots det så kan vi börja med den boken jag automatiskt tänkte först på - Bara vanligt vatten av Kajsa Ingemarsson. Den boken fick jag av min mamma (jag skulle aldrig ha tänkt på att läsa den själv om jag ska vara ärlig) efter att jag sagt "Jag ska jobba inom förlag!". Den här boken beskriver nämligen förlagsvärlden och en författares vardag rätt så perfekt. Eller, ja jag tror det, jag har ju inte börjat jobba inom förlag än. Men det känns som om en författare liksom skulle ha koll på detta. Så, den här boken gjorde mig fantastiskt peppad på att verkligen jobba inom förlag, men passar kanske framtids-Alex lite bättre.

En bokserie som betytt mycket för mig, och för många andra, är självklart Harry Potter-böckerna. Jag och några kursare diskuterade faktiskt just den här om dagen, och sa "alla som älskar böcker måste ju ha en bra relation till Harry Potter". Och jag tror det stämmer väldigt väl. Serien är lång, med flera långa och krångliga böcker, fulla av moraliska dilemman, vänskap, kärlek och ondska. Den har i alla fall lärt mig en massa om vänskap och världen (men jag tror att den skulle ge mig mer idag eftersom jag var ganska ung och oerfaren/naiv när jag läste de första böckerna). Sen så kan jag inte låta bli att drömma om den dagen då någon kommer till mig med ett manus och säger "jag vill att det ska bli nio böcker till, om det slår" och det första manuset är så bra att det blir ett nytt HP-fenomen.

Får jag vara så pass störig att jag säger att jag känner igen mig i Elsa i Min mormor hälsar och säger förlåt av Fredrik Backman? Jag var inte så som Elsa är när jag var sju, nästan åtta. Men jag blev kallad för besserwisser av mina föräldrar eftersom jag alltid försökte ha koll på så många saker som möjligt. När jag åkte på kollo när jag var elva så fick vi alla ett varsitt smeknamn i slutet av veckorna. Jag fick heta "Lilla Focus". Och det var på en tid då jag inte ens visste att Wikipedia existerade, så ni kan ju bara tänka er hur det blev sen. Jag älskar att ha rätt, och tyvärr är jag väldigt duktig på att kunna en massa onödig info som gör att folk ser lite snett på mig när jag t.ex. hasplar ur mig "om du inte äter upp din ananas först så kommer den äta dig". Men någon ska ju vara bra på det med!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar