måndag 1 september 2014

Bokbloggsmaraton

Photos and books har startat ett bokbloggsmaraton med anledning av att en kan behöva en liten knuff efter sommarlov och liknande, för att komma igång igen. Maratonet går ut på sex till sju uppdrag som ska avklaras under två veckor, så de närmsta veckorna blir det nog ganska hög aktivitet här på bloggen!

Det första uppdraget handlar om ett bokminne av något slag. För mig är det när jag fyllde åtta år och fick en bok i födelsedagspresent av min styvmamma (som jag vid den tiden bara träffat ett fåtal gånger). Det var Det blåser på månen av Eric Linklater, och det var den första ordentliga bok jag någonsin fått. Tidigare hade jag och mamma lånat kortare böcker på biblioteket, läst ur böckerna som fanns på dagis och liknande, men den här var ju lång i jämförelse! Jag vill minnas att jag läste hela själv, men så är det säkert inte. Jag tror att min styvmamma läste ganska mycket högt för mig innan jag skulle sova (något hon fortsatte med när Guldkompassen kom in i mitt liv). Det är nog det viktigaste som hände mig som liten, eftersom den boken fick mig att vilja läsa mer och mer, och även komma på vilket yrke jag vill ha.

4 kommentarer:

  1. Jag älskar att läsa allas minnen! Så himla mysigt :)

    SvaraRadera
  2. Hejsan! Att bli läst för är ju typ det mysigaste som finns, kan knappt tänka mig mysfaktorn att bli läst så bra böcker också :)

    SvaraRadera
  3. Vad härligt med en bok som påverkar en så mycket :)

    SvaraRadera
  4. Vilket fint minne! Högläsning är ju verkligen bland det mysigaste som finns. Jag, mamma och lillasyster läste faktiskt just Det blåser på månen tillsammans när jag var yngre.

    SvaraRadera