torsdag 18 september 2014

Han kallar sig Esmeralda - Ritta Jacobsson

En lite för blöt kväll, en mobilkamera, en stripp-pole, en snygg tjej och internet kan bara gå fel. Det får Selena erfara en dag i gymnasiet, ett ställe där lärarna varken verkar se eller höra vad som händer på rasterna. Magne har precis förlorat sin hund och bestämmer sig för att gå in i skogen, till hundens favoritplats. Där möter han Selena som också behövt fly undan skolan och en oväntad vänskap uppstår. Samtidigt skrivs det om Andrea, den 15-åriga tjejen som försvann i början av sommaren och fortfarande inte kommit hem, i nyheterna. Efter ett par veckor försvinner också Fanny, 14 år gammal. Fanny skulle ju bara träffa sin nya kompis Ella och fota några bilder med henne. Ella, som hon aldrig träffat i verkligheten, utan bara chattat med via Facebook. 
Jacobsson skriver i tack-brevet att den här boken var en av de jobbigaste hon någonsin skrivit, och jag förstår henne. Många fakta vill en inte få reda på, framför allt inte när det handlar om barn och onda män som härjar på internet. När jag var ung frågade mamma mig om jag pratade med folk jag inte kände på internet. Det var klart att folk försökte kontakta en, men jag visste ju vad jag skulle hålla utkik efter; äldre män som ville ha bilder på en. När jag blev äldre fick jag höra om en man som valt att kalla sig för Alexandra på sajten Lunarstorm, och på så sätt lockat till sig både det ena och det andra av unga, intet ont anade tjejer och killar. Idag är det viktigare än någonsin att alla får lära sig om de risker som finns när en umgås över internet. De som utnyttjar barn på detta sätt blir allt mer skickliga på det de gör, och till slut går det inte att se skillnad på en potentiell kidnappare och en vanlig kompis som är i tonåren, framför allt inte i språket de använder och liknande. 

Jag tycker att den här boken borde ingå i dagens undervisning, alla borde läsa den här boken! Även fast det är ett jobbigt ämne så måste alla förstå vilka risker en tar genom att prata med främmande människor (ja, även såna som kallar sig för Esmeralda, ser ut som vanliga, snälla tjejer och tar fantastiska bilder på naturen och kattungar). Framför allt är det viktigt för barn idag att förstå att dagens samhälle är bäddat för att unga som är oförsiktiga kan åka riktigt illa ut. 

Tack B|Wahlström för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar